Var nyligen i färghandeln och de hade slutat med Osmo hårdvaxolja, de hade precis bytt ut dessa mot Saico. Säljaren påstod att det var snarlik produkt, att det t.o.m. var killarna bakom Osmo som utvecklat Saico.

Man har ju hört att Osmo ska vara väldigt bra för både golv och bord/bänkar.
Är det någon som provat Saico? Eller är det ett säkrare kort att köra Osmos?
 
Provade Saico hårdvaxolja för bänkar/skrivbord men den var värdelös. Luktar fortfarande starkt trots att det gått flera månader sen appliceringen. Såhär mycket skulle inte ens någon lack lukta. Ytan blev dock ganska bra.
Jag gjorde även efter konstens alla regler vid appliceringen, så jag vill avråda er starkt från att köpa Saico hårdvaxolja såvida ni inte bryr det minsta om lukt efter att det härdat.
 
Luktar Osmo något efter att den härdat?
 
:( Vi har precis fått omgjort på hela nedervåningen med Saicos hårdvax och det luktar väldigt mycket. Vet du hur länge det sitter i?
 
osmos luktar ingenting efter den härdat och inte under applicering heller...
 
Mikael Sa skrev:
:( Vi har precis fått omgjort på hela nedervåningen med Saicos hårdvax och det luktar väldigt mycket. Vet du hur länge det sitter i?
Jag hade Saico hårdvaxolja på ett skrivbord i ek och det var en karaktäristisk lukt kvar efter månader. Då bestämde vi för att slipa bort det och så oljade vi in med en vanlig träolja istället. Luktar ingenting efter en vecka (okej, ska man helt korrekt så luktar det ju något om man sätter näsan precis emot, men det är inget som man känner annars och jag tror det inte går att få det mer luktfritt med en oljebehandling)

Junckers träolja var det som användes och den kan jag rekommendera.
 
men vanlig träolja och hårdvaxolja är som natt och dag, inte alls samma typ av produkt...
 
bränski skrev:
men vanlig träolja och hårdvaxolja är som natt och dag, inte alls samma typ av produkt...
Nej, det är sant. Jag tycker dock man kan få till en bra finish med bara olja.
Just nu kör jag bara med olja för jag vet inget vax som inte innehåller en massa skit (eller luktar trots att det härdat)
 
Slipa alltid ordentligt, produkten behöver plats för att det skall bli så bra som möjligt. (jag har det på både golv o bänkskivor sedan flera år. Använd nästan mindre produkt än vad som står på burken. Skaka o rör om ordentligt, stark lukt kan komma av att man rört om dåligt har jag fått till svar av tillverkaren o även själv konstaterat. Stryk tunt, lägg aldrig på mer än max 2 lager (även om du färgar) annars blir det lång väntan innan det torkar o ytan blir känsligare. Underhåll ska man göra, dock har jag inte gjort något på snart 5 år men nu börjar det bli dags. Rengör, putsa lätt, stryk på tunt! Vi älskar våra golv o bänkar! Vi har använt både Osmo och Saicos, skillnaden är hårfin men Saicos är lättare o håller längre. Saicos har också produkter som är nästan lösningsmedelsbefriade ett eko-system. Att för oss numer välja mellan olja, lack och Hårdvaxolja Saicos är enkelt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.