Ha! Nu fick jag er uppmärksamhet :) Nej, det är inte jag som tycker så, utan citatet kommer annanstansifrån. Orsaken skulle vara att linoljefärg inte andas. Vad är forumets samlade åsikt om detta. speciellt är jag intresserad av sådana som målat med linoljefärg för mera än 5 år sedan.
 
Hej
Tror inte att problemet är att linolje färg inte andas( har aldrig hört) Problemet är att gemene man inte vet hur en linoljefärg ska hanteras,det är många procedurer innan det är färdigt. eller som jag brukar säga" Linoljefärg är för dem som tycker om att måla----ofta".
Anders
 
Var i herransnamn har du läst detta? En linoljefärg är diffusionsöppen det vet ju alla.
/CC
 
Undrar om vi har läst samma tidning, AndersG ? ;)

Jag har i a f läst uttalandet från en "byggpamp" som jobbat länge i byggbranschen.
Detta angående ett hus vars fasad, målat i linoljefärg, möglar efter ca 5 år.



 
Troligen :) Hildas hus.

Chris47, har du en länk?
 
Det finns inget påtalat samband mellan huruvida en färg andas eller inte och i sin tur mögelpåväxt.

Det finns riktigt dålig kvalité från vissa färgtillverkare inom alla förgtyper (inkl linoljefärg). Ta referenser på färg som på allt annat innan val.

Här är några bra länkar till alla oupplysta inom detta ämnet samt hur man målar med linoljefärg för att nå bästa resultat.
http://www.sveff.se/Branschinformation/mogel_alger.pdf
http://www.bvw.nu/PDF/Maleribeskrivning.pdf
http://www.folksam.se/forsakring/hemboende/fargtest_trahus.htm
/CC
 
Tack. Jag misstänker att problemet med fasaden fråga har mera med konstruktionen att göra. Den är en stående, spontad panel. Med stående panel får man alltid en del vatten genom sponten vid slagregn och har man då inte tillräcklig luftspalt och otillräcklig genomventilation så får man problem.

Det finns inget påtalat samband mellan huruvida en färg andas eller inte och i sin tur  mögelpåväxt.
Nej, men om färgen täcker och träet inte kan få torka ut så ruttnar det lättare. problemet med detta hus som tidningarna skriver om är inte mögel, utan röta.
 
Man blir ju lite fundersam när en så pass erfaren person är så tvärsäker. Jag förmodar att han varit med om liknande fall tidigare. Vi har funderat på att måla i linoljefärg, åtminstone fönstren, men nu vet jag inte .. Månne vi är mera utsatta här på "holmen" med allt vatten/fukt runtom ..?

Problemfasaden saknade för övrigt takfot.
 
Eller oxå så skyller han ifrån sig. Är det färgens fel så är det ju inte hans :)

Men just därför så efterfrågade jag kommentarer från sådana som målat >5 år sedan.
 
AndersG. Jag ser inte riktigt kopplingen till att det skulle vara linoljefärg som är orsaken. Det är ju en rad andra felaktigheter som gjorts i det här bygget. Kolla nedanstående artikel istället där byggmästaren påpekat att det är fråga om dålig vattenavrinning och dålig ventilation av baksidan av panelen samt flera andra konstruktionsmissar. Ingen färg i världen klarar att vädra en panel som ständigt återfuktas ovanifrån.

http://www.tidningen.aland.net/se/nyhet.asp?newsID=12019
/CC
 
AndersG. Jag ser inte riktigt kopplingen till att det skulle vara linoljefärg som är orsaken
Inte jag heller :) , men i artikeln står det:

"Det kanske största felet, säger Kjell Mattsson, är att huset målats med linoljefärg som enligt honom inte passar vårt klimat."

Det var det specifika uttalandet jag ville ha kommentarer om. Vet han något vi inte vet och i så fall vad?

Annars håller jag med om att det verkar vara konstruktionen. Tänk om det bara finns enkel, liggande läkt under?
 
AndersG skrev:
Vet han något vi inte vet och i så fall vad?
Det tror jag inte. Han kan ju vara fel citerad också och varför skulle hans ord väga så tungt överhuvudtaget.
/CC
 
Hans ord har ju en viss tyngd eftersom han torde ha en viss erfarenhet, dvs de som läser tidningarna.... Om han blivit felciterad så borde han väl begära rättelse, själv begär jag alltid att få läsa intervjuer av mig före publicering, just för att undvika dylikt.

Nu tror jag själv inte att uttalandet stämmer överens med sanningen, men det skulle vara kul att se belägg för detta, tex om någon gjort mätningar på hur diffusionstäta olika färger är.

Hela fallet är ju en soppa. Arkitekten har ju varit stenhård med hur fasaden skall se ut, men har hon verkligen bestämt hur läktning har skett bakom fasaden?
 
Om inte linoljefärgen är lämplig i nordisk klimat så är det inte alkyd- alkylfärger heller, som jag förstår det. Effektiva skyddstillsatser är förbjudna i alla färger.
Har svårt att tänka mej att linoljefärg andas nämnvärt , i alla fall inte så som slamfärger med mindre linoljetillsats gör.
Det är arbetskrävande att måla med linoljefärg första gången ( 3 - 4 lager ?) men mycket lätt att underhålla i fortsättningen ( ingen skrapning innan ommålning), sägs det. Mer fördelar ser jag faktiskt inte med linoljefärgen :-/.

Värre är det om fasaden ruttnar underifrån. Mycket av bekymmer kan ligga i att nya hus är bättre isolerade idag och fasaden får ingen hjälp av värmen inifrån för att kunna torka snabbt så varje liten miss i konstruktionen kan sluta illa. En taköverhäng kan man tycka är ful men den gör sin nytta i alla väder och finns den inte så utsätts ju fasaden för större påfrestningar. Hur som helst tror jag att det är mindre risk för för tidig fasadbyte om man låter bli att måla den ;)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.