Hej

Jag har blivit ombedd att hjälpa till att byta en kakelplatta i ett våtrum. Under sitter tätskiktsfolie.

Hur man får bort kakelplattan är jag på det klara med. Men risken är ju stor att man skadar tätskiktet. Är det acceptabelt att laga detta i så fall med nytt membran och folie, eller måste man få loss plattan helt utan att skada tätskiktet?
 
Vart i rummet sitter plattan? Det är ju en rätt stor skillnad om den sitter i duschhörnet eller om den sitter vid dörren. Och som svar på frågan du kan troligen knacka bort plattan utan att skada tätskiktet men skulle det skadas är det bara att laga. Men var säker på att du använder samma matr. som orginal, det är inte säkert att olika fabrikat fungerar så bra tillsammans.
 
Om det är i våtzonen där det rinner vatten skulle jag vara bekymrad. Om det är på ett relativt torrt ställe så skulle jag inte oroa mig.
 
Det viktiga vid lagning är att lagningen överlappar den gamla folien !!

Kratsa försiktigt bort fogen runt plattan först och kör sen försiktigt med borrhammare och ganska stort borr lite här och var på plattan så den spricker i småbitar...
Detta är enligt mig bästa sättet att ta bort en platta utan att riskera och fördärva folien... ;)
 
Dremmer med diamant klinga fixar det! Man skär i princip i små bitar. Sen lirkar ut med skruvmejsel.
Obs. Ställ in djupet rätt så att man inte skär genom.
 
Redigerat:
Tja, värsta tänkbara scenario egentligen.

10mm tjock hård klinkerplatta 30x30cm stor på väggen nästan längst ner i ett duschhörn.

Men nu är det klart, och det blev rätt bra. Tog en vinkelslip med diamantklinga och sågade upp hela plattan i ca 2x2 cm ner till 2/3-dels djup, sedan spräcka loss bit för bit. Folien släppte på några ställen och det blev ett hål där fix och folie följde med biten. Jag skar upp folien med ett kryss och lyfte flärparna och snyggade till. La sedan på nytt tätskiktsmembran under, fällde ner flärparna och limmade sedan en helt ny tätskikstfolie med tätskiktsmembran som täckte hela plattan. Därmed är det i stort sett tre tätskiktsmembran och två folier över hela ytan. Det både såg bra ut och kändes väldigt bra.

Eftersom jag har lite vattentät epoxy-fog som jag har till mitt eget projekt så kan vi sätta plattan med det för extra tätning sen. Det blir nog bättre än nytt tror jag ;)
 
låter väl som om du gjort ett ordentligt jobb :)

Enda som man kanske kan ha synpunkter på är vad folien är limmad med? är det ett 2komp härdande lim så är det helt lungt, är det typ tätskiktsgummi så är det kanske inte helt bra då det inte torkar (eller tar väldigt lång tid) mellan de 2 helt täta skikten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.