Hej,

vi ska ha slutbesiktning den 12:e december men jag kan redan nu konstatera att så ej kommer att ske. Markarbete samt plattgjutning blev initialt försenat med 2.5 veckor pga att underleverantören föredrog att ta semester istället för att leverera i tid...

Jag har delad entreprenad och på entreprenadkontrakten (ABS 09) har resp. underentreprenör specificerat när kontraktsarbetena senast ska påbörjas samt vara färdigställda och tillgängliga för slutbesiktning. Man har även angivet ett vitesbelopp för varje påbörjad vecka som fördröjer en slutbesiktning.

Problemet är att elektriker, rörläggare och kakelsättare skyller på snickaren som i sin tur skyller på markentreprenören...

Huset skulle enligt ABS kontraktet vara snickarfärdigt den 24:e okt. Jag har själv upphandlat
spackling/måleriarbeten (ej tagit hustillverkarens offert). Som det ser ut nu kommer de i bästa fall (dock ej sannolikt) att få tillgång till huset efter slutbesiktningen. Naturlilgtvis är de inte speciellt glada över att deras arbete förkjutits med flera veckor...

Vårt absolut storsta problem är att vi sålt nuvarande hus och vi måste vara ute ur huset den 2:a Januari. Min bedömning är att slutbesiktningen kommer att ske under första halvan av Januari
(efter den 22:a dec kommer allt att stå stilla). Jag har tre små barn och en fru och letar febrilt efter en temporär lösning men det är inte lätt att hitta en vettig och kortvarig bostadslösning. I värsta fallet får det bli hotell.

Min fråga är: kan jag räkna med att få ut någon ersättning för alla extrakostnader som jag får eller kommer underentreprenörerna bara att skylla på varandra?
 
Tycker det låter som att det är markentreprenören du ska kräva vite av utifrån din beskrivning. Du kanske kan använda vite till att få övriga att jobba extra mot extra ersättning?
 
Jag tror det funkar som så att du kräver den du har kontrakt som införlivar vite med för vad det än är för omständigheter som gjort förseningen så är det inte din uppgift att reda ut det, det får ju de andra bråka om. Om du tex har en byggare som funkar som HE och kontrkt med vite med denna så får ju den firman betala och i sin tur kräva UE eller andra på summan om det är deras fel, så har det iaf funkat på de projekt jag har varit på.
 
Jo men då brukar det vara separat gör mark/grund och bygg. Byggentreprenören i sin tur har sen målare, plattsättare, elektriker, vvs m.m. som sina UE. Om t ex plattan blir sen och det försenar byggstart är det ju markentreprenören som orsakat förseningen och ska ha vitet.
 
Jag missade att typ alla entrepenörer gick på eget kontrakt. Så ja, då blir det till att skylla på varandra men man kan ju enkelt säga som så att målare, vvs, kakel och el knappast kan färdigställa sitt utan att byggaren gjort sitt, sen om det beror på att byggaren är sen pga att el och rör inte gjort sina förarbeten i tid eller att rör och el inte är färdiga pga kakel och målare osv osv eller om det helt hänger på att allt är förskjutet pga sen platta. Om man kollar från grunden, plattan sen x antal dgr, hur sen är resten av bygget då?
Men, då börjar ju bråket om vem som försenat vem osv, det är väl nackdelen med delad entrepenad. Jag själv som oftast är UE vill sällan blanda mig i ett större projekt där jag har eget kontrakt och samma med andra hantverkare om det inte är så att jag känner till de andra och arbetat med dom tidigare för det är inte bara mot kund det kan bli strul, även mellan företagen också.
 
knauer skrev:
Problemet är att elektriker, rörläggare och kakelsättare skyller på snickaren som i sin tur skyller på markentreprenören...
........
Min fråga är: kan jag räkna med att få ut någon ersättning för alla extrakostnader som jag får eller kommer underentreprenörerna bara att skylla på varandra?
Ja, detta är dilemmat när man delar entreprenader. Det verkar billigt i upphandlingsskedet, men kan bli dyrt i slutändan.

För det första så kan inte snickaren skylla på markentreprenörens försening såhär sent i byggskedet. Om han reagerat direkt vid förseningstillfället och flaggat upp att han skulle bli sen i slutet så hade det varit en annan femma.

För din egen skull hoppas jag också att du skrivit över samordningsansvaret på någon i ditt avtal (oftast byggfirman) Om inte så kan det inte bli lika lätt att få rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.