Hej

Börjar sakta men säkert bli klart med huset som min lilla familj ska ha som bostad i förhoppningsvis många år framöver, och jag tänkte det börjar bli hög tid att dela med mej av mina erfarenheter, främst i bilder som många verkar uppskatta, istället för att bara lusläsa era egna projekt!! :)

Planerna på att bygga hus, eller skaffa ett renoveringsobjekt började ta fart på allvar vintern/ våren 2009, och efter att ha kollat runt på beg-marknaden och dess priser insåg jag att smartast skulle det vara att bygga nytt. Så vi bröt ut en bit tomt av föräldrarnas fastighet och började skissa på hus. Efter många kataloger och många timmar på internet hade jag skaffat fram ett första utkasst av vad som skulle bli vårt hus. Tog kontakt av några arkitekter för att gå igenom detaljer och få allt renritat. Det föll dock inte väl ut och det slutade med att jag gjorde det själv.

Här är planlösningen:


Byggnadslovet blev beviljat i december, och vi kontakta olika banker och och bytte också bank vintern 2010 för bl a bättre lånevillkor. I mitten på maj så togs det första skoptaget och det såg ut så här..




Följande dagar började jag forma för sulorna.



Gjutning av densamma. Farsan är med och håller koll.



Sen var de det eviga murandet, det vart några varv...




Följt av rappning och isolering.



I mitten av juni så hade jag fått grunden fylld, och vibrerad.

 
Första dagarna i juli isolerade vi och armerade grunden. Även golvvärmen är på plats!



Gjutning mitt i sommarhettan, 14 juli.



Gällde att vattna rikligt och på med lättpressar i ca en vecka. Under dessa dagar fick jag hem virke till väggarna som kapades i rätta längder färdigt i garaget.



Ett litet hopp i bildarkivet, här har jag fått upp takstolar, råspont, filt, vindskydd och ribbor för luftspalt, och är i full färd med att flytta ställningen. 29 augusti.



Första veckan i september var huset helt vattentätt, med plastade fönster och allt. Här håller tjejen och jag på bygger taket för entrén.




En fin bild när solen lyste över huset 19 september. Färdigt läktat för tegeltaket.



En bild från 9 oktober. Teglet är på, med hängrännor och plåtar.



31 oktober. Har fått några fönster på plats, och håller på spikar panelen klart. Från början var det tänkt att huset skulle bli grönt.



I november så vart panelen färdig och alla fönster var monterade, och här höll jag på kollade på olika varianter på foder, och här är den slutgiltiga varianten.

 
Huset i vinterskrud. 28 november 2010 och ordentligt med snö.



I december jobbade vi hårt med takfoten. Mycket snö och kallt, och jobbigt att klättra runt på stegar och bockar...
Här är en bild på takfotsbelysningen från 5 december



Gjorde även modell av huset i pepparkaka! :)



En bild när vi testade belysningen i mörkret!



I början av det nya året 2011 så börjades det med insidan, här med väggarna isolerade och plastade, 14 februari.



Hann även med lite OSB skivor och eldragning. 19 februari



24 februari, ytterväggarna klara och har reglat upp innerväggar.



Klar med gipsningen och elen, och har här gjort en välbehövlig storstädning. 23 mars 2011.



Våren tillbringades mycket ute på gården och hos köksförsäljarna, men här är iaf en bild från första maj, där vi fått in takpanel bl a.

http://www.byggahus.se/attachment.php?attachmentid=54964&stc=1&d=1320695695

Tillverkat och oljat fönsterbänkar i ek.

 
Golvet..



Köket..

attachment.php

Stödmur utanför..

attachment.php

Bastun




Mycket bilder som har försvunnit och mycket som aldrig blev fotat.
Kommer fortsätta med tråden när jag har mera tid att leta reda på fler bilder!
 
Ja, jag kan då inte se en enda bild.
 
RoTe
andersmc skrev:
Ja, jag kan då inte se en enda bild.
Inte jag heller.
 
Ojdå, fungera igår. Ska kika på de när jag kommer hem.. Det här med att få bilder uppladdade på forumet kunde verkligen förbättras.
 
atenza skrev:
Hej

Börjar sakta men säkert bli klart med huset som min lilla familj ska ha som bostad i förhoppningsvis många år framöver, och jag tänkte det börjar bli hög tid att dela med mej av mina erfarenheter, främst i bilder som många verkar uppskatta, istället för att bara lusläsa era egna projekt!! :)

Planerna på att bygga hus, eller skaffa ett renoveringsobjekt började ta fart på allvar vintern/ våren 2009, och efter att ha kollat runt på beg-marknaden och dess priser insåg jag att smartast skulle det vara att bygga nytt. Så vi bröt ut en bit tomt av föräldrarnas fastighet och började skissa på hus. Efter många kataloger och många timmar på internet hade jag skaffat fram ett första utkasst av vad som skulle bli vårt hus. Tog kontakt av några arkitekter för att gå igenom detaljer och få allt renritat. Det föll dock inte väl ut och det slutade med att jag gjorde det själv.

Här är planlösningen:
[bild]

Byggnadslovet blev beviljat i december, och vi kontakta olika banker och och bytte också bank vintern 2010 för bl a bättre lånevillkor. I mitten på maj så togs det första skoptaget och det såg ut så här..

[bild]

[bild]



Följande dagar började jag forma för sulorna.

[bild]

[bild]

Gjutning av densamma. Farsan är med och håller koll.

[bild]


Sen var de det eviga murandet, det vart några varv...

[bild]

[bild]


Följt av rappning och isolering.

[bild]
updaterar...
 
Atenza skrev:
I mitten av juni så hade jag fått grunden fylld, och vibrerad.

[bild]


Första dagarna i juli isolerade vi och armerade grunden. Även golvvärmen är på plats!

[bild]

[bild]

[bild]


Gjutning mitt i sommarhettan, 14 juli.

[bild]

[bild]

Gällde att vattna rikligt och på med lättpressar i ca en vecka. Under dessa dagar fick jag hem virke till väggarna som kapades i rätta längder färdigt i garaget.

[bild]

[bild]

Uppdaterar...
 
Atenza skrev:
Ett litet hopp i bildarkivet, här har jag fått upp takstolar, råspont, filt, vindskydd och ribbor för luftspalt, och är i full färd med att flytta ställningen. 29 augusti.

[bild]

[bild]

Första veckan i september var huset helt vattentätt, med plastade fönster och allt. Här håller tjejen och jag på bygger taket för entrén.

[bild]

[bild]

[bild]

En fin bild när solen lyste över huset 19 september. Färdigt läktat för tegeltaket.

[bild]


En bild från 9 oktober. Teglet är på, med hängrännor och plåtar.

[bild]

[bild]
Uppdaterar...
 
31 oktober, några fönster monterade, och det mesta av panelen uppe. Från början var det tänkt att huset skulle bli grönt.

dscf0454a.jpg

dscf0463i.jpg

Här är ett foto på fönsterfodringen

20112010479.jpg

Huset i vinterskrud

dscf0487p.jpg

Jag måttar in smygar och foder

dscf0496v.jpg

Några bilder på takfoten

05122010483.jpg


11122010497.jpg

Och i mörkret..

13122010501.jpg

Gjorde även en pepparkaksmodell av huset!

dscf0500hk.jpg
 
Insidan då, isolerat och plastat, samt reglat upp ännu ett varv

12022011519.jpg

Isolerat och dragit el, och börjat med OSB

19022011526.jpg

Här har jag börjat regla upp lite innerväggar

24022011528.jpg

24022011530.jpg

En bild där det mesta är gipsat, och städat!

dscf0746v.jpg

Takpanelen..

dscf0764v.jpg

Fönsterbänkar i ek.

02052011545.jpg
 
Golvet i köket spacklat

dscf0776p.jpg

Här är golvat

15052011555.jpg

Taklistning

17052011562.jpg

Köket

13052011550.jpg

dscf0804g.jpg

dscf0806y.jpg
 
Bild på stödmuren

20110814160047537.jpg

Spisen, Nunnauuni Sabrina1

09092011593.jpg

Bastun

17092011604.jpg

17092011607.jpg
 
Vart lite hastigt skrivet mellan bilderna, men den intresserade får väl läsa första posterna.

Kommer väl säkert lägga upp flera bilder senare, om det är av intresse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.