Jag är i behov av ett öppet expansionskärl om 180-200 liter till min vedpanna med stor ackumulatorvolym. Nya rostfria expansionskärl går ju att köpa men 7000 spänn+ för denna simpla produkt svider i min tunna lilla stackars plånbok. Begagnade varmvattenberedare hittar man ju däremot lite varstans, och de står ju som bekant emot både det ena och andra. Har någon erfarenhet av att bygga om en varmvattenberedare till expansionskärl?
 
Jag har också funderat på det men kom fram till att säkrast är att ha det i rostfritt.
200L vatten på vinden vill du inte ska rinna ut.
Sök på blocket efter expansionskärl. Där hittade jag en kille som kunde svetsa ihop ett för ca halva priset.
Nu blev det så att jag löste det genom att montera ett till 35L bredvid befintligt 75L istället för att köpa nytt.
 
Jag köpte min rostfria 200l för 500kr på blocket, fick nästan den levererad hem med. Håll ögonen öppna är mitt tips.
Det kanske var flyt, men man kan hitta fynd ibland.
 
Verkar som jag får beställa ett... Då kan jag ju lika gärna passa på att få till'et riktigt bra! Har kollat runt lite vad roke mfl förordar och skissat på ett expansionskärl som jag tänkte uppdra åt nån firma att svetsa: Kall anslutning. Paraffinolja för att förhindra syresättning. Se skiss! Synpunkter?
expansionskerl200l_oljeavskiljare kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.