Hej
Hoppas på lite hjälp efter som vi är helt okunniga inom detta.
Vi har precis köpt hus, tanken är att vi ska elda med ved (har just nu elen igång men det är alldeles för dyrt att ha jämt) Har aldrig eldat med ved innan.

Här finns bara en gammal panna ingen ackumulatortank, vi vill gärna sätta in en tank, om vi förstått rätt kommer man då inte behöva elda så ofta vilket hade varit skönt då vi som sagt aldrig gjort sådant här. vattnet värms också av pannan.

Har även hört att eftersom här inte är ackumulatortank så måste pannan passas hela tiden så den inte kokar så man kan aldrig gå hemifrån när man eldar och det låter ju besvärligt särskilt om man måste elda så ofta.

På sommaren vill man kanske inte elda så mycket så funderade först på en varmvatten beredare som man kunde använt på sommaren med el, men nu har jag försökt läsa lite.
Om jag förstått något sånär rätt så kan man sätta in två 750 l acumulatortankar och den ena kan man på nåt sätt göra så att den kan gå på el på sommaren. Tex eldar man inte så kan vattnet i ena ackumulatortanken gå på el så har man ändå varmvatten. Funkar detta? Är det dyrt att ha den på el då?

Vilka tankar ska man ha? Vad kostar dem? Vad kostar installation?
Säg totalt, från att jag ringer någon firma tills det funkar ungefär vad priset kan bli då? :)
 
Som vanligt är svaret: det beror på.

Hur stort utrymme finns det för tankar?
Hur stor är dörröppningen?
Hur stor effekt har pannan?
Hur gammal är pannan?

Generellt kan man säga att det är bättre med en stor än två små.
Tänk också på om ni vill ha slingor för framtida solvärme.
Om pannan är gammal och har dålig verkningsgrad så hjälper inte en ackumulatortank.
Troligen behövs också större expansionskärl.
 
Vilka svåra frågor. Huset byggt 1909 tillbyggnaden där den står 59 så gissar på det. Inte plats vid pannan. Har duschen bredvid, den ska sen in i badrummet o där blir bara tvättstuga. Borde väl funka o stå där. Pannan renoverades 2010 sa han vi köpte av. Dören är smal. Kanske går o ta andra hållet kanske 70-80 måste mäta. Hur vet jag vilken effekt pannan har? Expansionskärl vwt jag inte vad de är. Väldigt ledsen men jag har noll koll på sånt här, men lär mig gärna.
 
Elda i din gamla panna och spar pengarna. Har du gratis ved så kan du senare köpa panna och acktank för 100000. Men annars skall du nog inrikta dig på en värmepump. Samma kostnad men sköter sig själv. Spara på ryggen till annat.
 
Är pannan ny 2010?
På pannan finns en klisterlapp eller typplåt med modell, tillverkningsår och effekt.
expansionskärl är antingen en rostfri bytta på vinden eller en röd boll i källaren.
 
Jag tycker inte du skall satsa på en en värmepump som enda uppvärmningsaternativ i ett hus från 1909.
Risken är stor att du får problem med fukt på vinden, i källaren eller i väggarna.

Finns det någon shuntautomatik?
Varför skulle det inte hjäpa att koppla en acktank till en gammal panna? oavsett om den har dålig verkningsgrad pannan än har lagrar acktanken ju ändå den energi som pannan tillför hur lite det än är.
 
Det finns pannor utan bottenanslutning där man får göra habervinklar och koppla in på avtappningen.
Om man ändå ska bygga om systemet så pass mycket är frågan om man inte sparar på att byta pannan samtidigt om pannan är ineffektiv.
Förbättringen i verkningsgrad i den kan nästan finansiera en ny panna om man köper ved.
 
Nej pannan är inte ny den är från 1900 frös ihjäl tror jag. Men killen som bodde innan oss sa att den fixades till lite 2010, där e nåt nytt rör.
Det har inte eldats i den innan sa han bara gått på el. Sotaren hade sagt att pannan var bra, allt detta är bara vad han vi köpte av sagt.

Flera har sagt sätt in en ack tank så jag trodde det skulle funka...är lite rädd att elda har inte vågat testa ännu *S* så el räkningen blir nog dyr, vilket icke funkar i längden. Killen sa att man måste passa pannan hela tiden så den ej kokar och man får inte gå hemifrån om man har ved i och det låter ohållbart, sätt i ack tank så slipper du det problemet e råd jag fått.

Där sitter en röd sak i tvättstugan/duschen det e kanske ett expansionskärl, tyckte killen sa tryck kärl, kanske samma.

Vad är shunt automatik?

Ber om ursäkt, behöver jag säga att jag är tjej hehe som precis köpt hus på landet och har noll koll. Men som sagt vill gärna lära mig och försöker läsa på så det snurrar i huvudet.
 
En shunt är en ventil som bestämmer hur stor del av vattnet som cirkulerar i elementen som skall fortsätta att åka runt och hur stor swl som skall bytas ut till varmt vatten från pannan/acktanken.
På denna ventil brukar man ha en motor som är kopplad till en styrenhet som bestämmer hur varmt vattnet skall vara i elementen. Styrenheten brukar beräkna från utetempen.
 
Ring och kolla med sotaren att skorsten och panna blev godkända vid senaste tillsynen.
Låter lite konstigt att förre ägaren kört på el.
Om det är ok så prova att elda en liten brasa och håll koll på panntempen.
Skulle pannan börja koka är det bara att öppna en varmvattenkran och stänga draget på framsidan pannan.
Shuntautomatik är en motor som vrider på shunten så att man håller en jämn inomhustemperatur.
 
mrlynx skrev:
Ring och kolla med sotaren att skorsten och panna blev godkända vid senaste tillsynen.
vet inte hur det är i övriga landet men hos oss har sotaren ingen makt längre, han är där och städar. Räddningstjänsten dyker upp vart åttonde år och besiktigar. Allt enligt LSO tydligen...
 
mrlynx skrev:
Ring och kolla med sotaren att skorsten och panna blev godkända vid senaste tillsynen.
Låter lite konstigt att förre ägaren kört på el.
Om det är ok så prova att elda en liten brasa och håll koll på panntempen.
Skulle pannan börja koka är det bara att öppna en varmvattenkran och stänga draget på framsidan pannan.
Shuntautomatik är en motor som vrider på shunten så att man håller en jämn inomhustemperatur.
Nej nej förra ägaren körde vet men tanterna innan körde el.
Han fixade skorstenen och röret 2010.

Förra ägaren sa att ppannan måste passa hela tiden och man kan inte lämna den just för det är lätt den kokar, har man en ack tank så var den chansen mindre just för det är större mängd att värma, så förstod vi det.
Så därför är jag lite nyfiken på vad man ska ha för nån.

Men hur ser en shunt ut, var sitter den? Har en typ liten termostat i hallen man kan vrida på. Just nu har vi elen på. Har fått höra att vattentemp i pannan ej får gå under 30 grader, vi vill ha svalare inne men sänker vi elen så sjunker ju vatten temp. Åhh hehe fattar inte mig på detta, så är det när en stadsmänniska väljer att flytta till landet :rolleyes::D:blushing:
 
En shunt kan se ut på många sätt men här är en modell
3918-3539-home.jpg

Grejjen du har i hallen tror jag startar och stoppar cirkulationspumpen som pumpar runt vattnet i elementen och då har du troligtvis ingen shunt
Studera detta schema över mitt system och se om du blir klokare

Automatshunten tar alltså lite av det kalla vattnet som kommer tillbaka från radiatorerna och lite från acktankarna, mitt system kan värma vattnet i tankarna från vattenmantlad kamin, jorvärmepump eller elpatron i en av tankarna.
 
Tror inte jag har shunt då, ska se om jag kan fota pannan lite.

Men ingen som har tips på en ackumulatortank som vi kan stoppa in som inte är så dyr? Om jag förstått rätt måste man inte elda så ofta om man har acktank och man måste inte heller vara hemma hela tiden man eldar då.
Idag finns ingen acktank bara pannan.
Vad kan en installation kosta?
 
Foto på panninstallation underlättar alltid ;-)
Ta bild och lägg upp här med t.ex www.forumbilder.se eller www.tinypic.com (finns fler)

Om jag fattar dig rätt så har du en elpatron i pannan som håller den varm nu - så ni får varmvatten i kranen.

Ni kan fixa en acc-tank med varmvattenslinga i, då flyttar ni varmvattentillverkningen från pannan till tanken.
En sådan tank är dyrare.

Eller kan ni köpa en acc-tank utan varmvattenslinga, då måste ni ha en laddgrupp som pumpar tillbaka värmen till pannan efter avslutad eldning.. billigare tank men dyrare med pumpar som drar ström och mera värmeförluster..

Titta på www.rinkabyrör.se
Sök på art.nr 2794 för en acc-tank med beredare. 2793 är utan, där ser ni lite priser.

Acc-tankar brukar man hitta på blocket då-o-då, många som kastar ut fullt fungerande prylar till förmån för andra uppvärmningsalternativ.


Hur mycket plats har ni för acc-tankar?
Helst bör man få plats med minst 2000 liter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.