Hej!

jag och min fru köpte oss ett hus i utkanten av stockholm för drygt ett år sedan. Vi har nu bott där sedan mars och håller på med renovering för fulla muggar.
Vårt husägande började lite problematiskt med misstänkt mögel, felaktig el och halvt fungerande värmesystem. Att huset är ett mockfjärds elementhus har ju inte heller gjort projektet lättare då det är en lite speciell byggnadskonstruktion på detta bygge.

Nåväl, efter lite tandagnissel har vi tagit oss an projektet och är nu i full fart med renoveringen. Om det är någon som är intresserad av att följa förvandligen av detta sköna (host, host) mockfjärds elementhus så kan ni göra detta på följande blogg:

www.westlings.nu
 
tittat igenom er blogg, ett ordentligt jobb ni gjort :)

men en annan som inte orkar/har lust att kolla runt i bloggar skulle uppskatta om du/ni uppdaterade allt här på forumet också med bilder o allmänna funderingar.

annars är det skoj o se att det går framåt!
 
Intressant och kul läsning! Keep it up!
Glöm inte att hojta till här, så man kommer ihåg att gå in och titta. :)
 
Hej igen,
Jag har länge tänkt att skicka in en liten teaser här om vad som händer också, men det har inte hunnits med ännu, tills nu...

Det som har hänt sedan sist är att vi har lagt platonmatta på hela nedervåningen. Huset är ett suturänghus där vi hade fuktuppträngning via bottenplattan in i den uppvärmda källaren. Vi upptäckte som sagt detta ett när vi hade bott i huset bara par dagar genom att det luktade lite konstigt. Det visade sig att det var pappen under parketten som höll på att lösas upp (enligt killarna från mälarsanering).

Vi stod och valde mellan platon eller nivell men beslutade oss för att köra platon på grund av den låga bygghöjden (6 mm).

Här är de poster som jag har skrivit under arbetet med platonmattan på nedervåningen.
http://www.westlings.nu/?tag=/Platon
image.axd
 
En liten uppdatering här kan vara på sin plats också.
Vi har den senaste tiden jobbat med golvvärmen på nedervåningen. Vintern och kylan närmar sig med stormsteg och det är högsta prio att få igång värmen på nedervåningen.
Vi har köpt golvvärme från LK efter projektering från dem. Alla ritningar och allt material har varit hemma sedan en tid och bara väntat på att få läggas och nu är det äntligen dags. :)

Beroende på övergolv och rum så är det lite olika konstruktion på golvvärmen.
  1. 1. 50 mm spårad XPS från LK (kök, hall och vardagsrum), 16 mm rör
  2. 2. 30 mm spårad XPS samt dubbla golvgipsskivor (entre), 16 mm rör
  3. 3. 50 mm “vanlig” XPS med 12 mm rör ingjutna i flytspackel (badrum och tvättstuga)
Även om det mesta är förpreppat från leverantörerna så är det ju en hel del pillande. Dels så har det varit en hel kväll med spårandes i golvvärmeskivor för att få in rören snyggt och prydligt in i pannrummet.
image.axd
image.axd

Jag har precis postat ett gäng inlägg från veckans arbete på bloggen, www.westlings.nu.
 
det här har spårat ur... haha höhö... kunde inte hålla mig!

snyggt jobbat btw! ser verkligen fram emot att se resultatet!
 
Hur går det för er??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.