Har ganska nyligen köpt en sommarstuga, 55kvm byggt kring 70. Står på plintar.

Nu ska jag renovera badrummet men fick en liten chock när jag fick se priserna på våtrums gips och tätskikts mattan. Jag planerar att ha en plastmatta på golvet och vanlig väv på väggarna. Duschen hamnar i en kabin. Detta är ett badrum som används 6veckor om året så det kommer bli en budget renovering, ca 8kvm stort

Så hur börjar jag när jag har rivit ner allt på väggarna?
Std gips dubbel?
Spackla
Tätskikt
Våtrumslim+väv
Våtrumsfärg

Svetsa badrumsmattan, kan man göra det själv? Är utbildad målare men var 10årsen jag gjorde det, minns inte ens vad svetsen heter?

Tacksam för svar!
 
Helt rätt att det är dyrt MEN då du pratar om att lägga golvmatta och väv så går du efter andra regler och ska inte använda separat tätskikt

Golvmattan är tätskikt och ytskikt i samma så följ GVK så räcker det o blir inte så dyrt.

Samma med väggarna, följ MVK så är väv o våtrumsfärg ett godkänt tätskikt utan någon dyr folie. Kartonggips är godkänt under MVK. Om du vill köra dubbelt är upp till dig, kanske hellre i sådana fall köra plyfa eller om du vill ha billigare Osb eller spån så har du lite stadga bakom gipset att fästa saker på (tyngsta sakerna ska fortfarande kottlas).

Du kan svetsa själv men känner du dig osäker så är själva mattläggningen en billig kostnad att leja bort särskilt med ROT avdrag. Bör hamna på någon/några tusenlappar så jag hade anlitat en golvläggare för det o gjort allt annat själv
 
Tusen tack dina tips,dom hjälpte mig, det får bli en osbskiva innanför gipsen istället för dubbel så har jag lite att fästa i som du skrev. golvet lejer jag bort till en golvläggare.

Taket? Gör man något extra åt det?
 
Nej måla taket bara och för en extra trygghet hade jag valt att ta vit våtrumsfärg. Ska du ändå måla väven så lär några extra liter inte kosta mycket om det är samma kulör (vit) du ska ha på vägg som tak
 
Tänk bara på att ha lite undetryck/ventlilation annars kan det bli lite mögel i taket vid duschkabin. I övrigt kan du använda nästan vilka material som helst utan problem. Något tätskikt tror jag inte behövs. Mitt "fuskbygge" fungerade i alla fall till 100% i många år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.