Hej!

Jag har precis fått fakturan från min plåtslagare och reagerar lite på hur dyrt det verkar vara med plåtarbeten och eftersom jag inte är så insatt i branschen lägger jag ut detta som ett exempel att diskutera.

Har fått en ny skorstenskrans på en normalstor skorsten och ny kjol nertill på en befintlig ventliationshuv 60x80 huven blev även ommålad.

För detta debiterar plåtslagaren enligt följande:

Anbud med moms 13.675 :-
Arbete totalt 10.800 :-
Material 2.875 :-
Rotavdrag 5.400 :-

Att betala 8.275 :-

Materialkostnaden tycker jag verkar rimlig men om vi räknar med att han debiterar 500:-/tim (vilket han angett) så betyder det att han lagt cirka 21,5 timmar på arbetet. Visserligen tillkommer resekostnaden då det är 1,4 mil emellan verkstaden och mitt hus.
Men jag vet att han max lagt 8 tim totalt på plats, visserligen med en medhjälpare.

Är detta rimligt, är det så dyrt med plåtarbeten?
 
Har de varit två på plats, så blir det dubbla timkostnaden. Så då borde de ha 16 timmar hos dig o resten är resa och verkstadsarbete.
 
Vad är det som är dyrt med plåtarbeten menar du? En timkostnad på ca 500 kr inkl moms är väl knappast dyrare än andra yrkeskategorier. Speciellt inte med tanke på den verkstad (med maskiner) som krävs.

Om du däremot menar om det är tidskrävande med plåtarbeten så är svaret ja, ganska. Det är detaljerna som tar tid och det handlar oftast om handtillverkade saker som är anpassade exakt efter det aktuella objektet. Om tidsåtgången är rimlig för ditt jobb är ju lite svårt att svara på, men om 2 man har varit där i 8 timmar (16 timmar), så tillkommer ju garanterat några verkstadstimmar, så helt orimligt kan det inte vara,
 
Har du fått ett anbud som du skriver med fast pris och du har accepterat anbudet / offerten så är det så.
Du har begärt ett fastpris och har fått det, att sen börja räkna baklänges på vad plåtslagaren tjänar i timmen tycker jag är fel. Då skille du tagit in en plåtslagare på löpande räkning istället.
 
Jag ser inte heller några konstigheter med priset?

Jag är dock lite nyfiken på varför du reagerade över priset först när fakturan kom? Hade ni gjort upp om ett fast pris torde inte fakturabeloppet komma som en överaskning. Om du istället kört på löpande brukar man fråga om timkosttnad samt tidsestimat. Inte heller då kan beloppet ha varit en överaskning?

Så varför denna förvåning?
 
Tycker det låter dyrt...Jag betalade förra månaden KM Plåt...riktigt duktig plåtslagare med känsla för det extra :) Jag pröjsade 4875:- efter rot...ditt är ju det dubbla!!!! Jag klädde in hela skorstenen med öppningsbar huva och kajskydd samt att han gjorde 2 ventilationshål + finlirade med att istället för att ha plåten rak mot pannorna så följer den pannornas form = Skitsnyggt!

Jag hade bestridit denna plåtslagare som kan med att ta det dubbla!

Å jag bor 2 mil från GBG...så det är inget långt ut på landet pris ;)
 
Tack för era svar och jag hör vad ni säger.


Eftersom jag inte anlitat plåtslagare tidigare och det hela blev lite hastigt och lustigt ville jag bara få lite disskusition och jämförande exempel för att se att jag inte var alltför illa ute.


Detta har jag nu fått och jag har även pratat med andra som anlitat plåtslagare och kommit fram till att arbetet är väl utfört till gällande priser. Därmed inte sagt att priserna är låga och en känsla jag får är att rotavdraget bidrar till att hantverkare höjer sina priser. Det är dock en helt annan disskusition som nog bör föras (eller förs?) i egen tråd.


Det är även sant som verktygsgurun och eviljava skriver; har man ingått ett avtal så ska man hålla sin del.


Alltså får jag betala och vara nöjd.


Det jag kommer att ta med mig till nästa gång är att inte hamna i tidspress utan i god tid läsa på och sätta mig in i vad som gäller, för att därefter ta in flera anbud och förhandla fram det som verkar bäst.


MVH Per-Johan
 
marre123 skrev:
Tycker det låter dyrt...Jag betalade förra månaden KM Plåt...riktigt duktig plåtslagare med känsla för det extra :) Jag pröjsade 4875:- efter rot...ditt är ju det dubbla!!!! Jag klädde in hela skorstenen med öppningsbar huva och kajskydd samt att han gjorde 2 ventilationshål + finlirade med att istället för att ha plåten rak mot pannorna så följer den pannornas form = Skitsnyggt!

Jag hade bestridit denna plåtslagare som kan med att ta det dubbla!

Å jag bor 2 mil från GBG...så det är inget långt ut på landet pris ;)
Att du tycker det är dyrt är en sak, men om TS godkänt ett fast pris på arbetet så är det så.
Det är ju upp till kunden att ta in fler offerter och jämföra dessa.
 
marre123 skrev:
Tycker det låter dyrt...Jag betalade förra månaden KM Plåt...riktigt duktig plåtslagare med känsla för det extra :) Jag pröjsade 4875:- efter rot...ditt är ju det dubbla!!!! Jag klädde in hela skorstenen med öppningsbar huva och kajskydd samt att han gjorde 2 ventilationshål + finlirade med att istället för att ha plåten rak mot pannorna så följer den pannornas form = Skitsnyggt!

Jag hade bestridit denna plåtslagare som kan med att ta det dubbla!

Å jag bor 2 mil från GBG...så det är inget långt ut på landet pris ;)
Tack för ditt exempel, roligt att du fått ett bra pris och är nöjd!

Jag får heller inte känslan av att det var ett bra pris men då övriga plåtslagare i bygden hade fullt upp, jag har ögoninflammation och ville få taket färdigt innan vintern fick jag nöja mig. Plåtslagaren hade dock inte särskilt bråttom, han tog 3,5 vecka på sig att bli färdig.

Jag har fler plåtarbeten som eventuellt behöver göras men jag kommer inte rekommendera eller anlita denna plåtslagare fler gånger.
 
Dyrt...vetja inte det är ju upp till betraktaren! Menade bara att det var en väldig skillnad för samma sak! Är bra att sånt här tas upp, man hade ju knappast köpt en V70 för 500 000:- om den fanns hos en annan för 250 000:-! Hantverkare i all ära...dom flesta är hederliga och duktiga på det dom gör...men det är inte reko att det ofta skiljer flera 100% i pris....tycker man skall ha en klar prisbild rakt igenom som dom flesta andra företag som konkurrerar på samma villkor!
 
marre123 skrev:
Dyrt...vetja inte det är ju upp till betraktaren! Menade bara att det var en väldig skillnad för samma sak! Är bra att sånt här tas upp, man hade ju knappast köpt en V70 för 500 000:- om den fanns hos en annan för 250 000:-! Hantverkare i all ära...dom flesta är hederliga och duktiga på det dom gör...men det är inte reko att det ofta skiljer flera 100% i pris....tycker man skall ha en klar prisbild rakt igenom som dom flesta andra företag som konkurrerar på samma villkor!
Nu var de ju 2 st. som var hemma hos TS. Hos dig var det bara 1 om jag tolkat saken rätt?

Givetvis får kunden betala även för dessa timmar. Huruvida man sedan behöver vara 1, 2, eller fler för ett jobb är nog mycket beroende på de aktuella förutsättningarna hos kunden, hantverkarens kompetens, mängden material som skall monteras (vissa saker kanske kräver 2 man), osv.

Det är m.a.o. helt omöjligt att säga att denne hantverkare har överdebiterat utan att känna till alla förutsättningar, samt jämföra med andra aktörer (t.ex. genom att ta in flera offerter).
 
Med 2 man på plats så låter ju priset ganska rimligt, frågan är då bara om du kunde hittat en annan plåtis som klarat jobbet ensam.
 
Kan till viss del hålla med att det finns olika omständigheter som kan avgöra + eller - på fakturan!

Mitt egna exempel är inte det lättaste taket att vara på samt stor gammal skorsten med trippla " kransar " har väldigt stor lutning på taket samt gammalt handslaget tegel som är snorhalt & relativt skört! ligger på en bergsidan i lutning ner mot älvdalen " Göta Älv " är ett rätt så högt hus också + tomt som gör att det inte går att komma åt med lift ! Så jag antar att jag inte har det lättaste huset ;) Men man vet ju inte allas förutsättningar med hustyp/tak och så vidare.mm! Skönt att vi alla kan ventilera våra åsikter och funderingar kring våra hus här så att förhoppningsvis man skall slippa bli lurad....Inte för att jag anser att det är så i detta fallet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.