Målade om fasad och fönster 2009. Från ett solblekt men friskt hus står jag idag med ett hus som har fuktskador, vissa ställen är murkna (både fasad och fönster). Grunddelen av huset är väldigt gammal, påbyggt i etapper, nuvarande panel konstruktion är ca 35 år gammal. Huset var från början målat med en lasyr, har därefter målats med oljefärg, sista gången ca 1999 (cuprinols oljefärg). Vi blev rekomenderade Flügger Aqua 99 (hybridfärg) som skulle vara precis som en oljefärg men hålla färgen mycket bättre. Jag fick samma färg till fönsterna. Jag kommer vara tvungen att byta all panel och reparera/byta fönsterna, detta kostar enorma summor. Har naturligtvis pratat med butiken, färgleverantören, försäkringsbolag osv. Det jag har kommit fram till är att man som konsument i detta läge är helt oskyddad: Kan du bevisa att huset var friskt? Ni har inte gjort tillräckligt underarbete! Huset är felkonstruerat osv osv är det man får höra. Som konsument är man enormt liten i en konflikt med färgindustrin. Är det fler som har blivit drabbade av något liknande? Vad gjorde ni? Vad blev resultatet?
 
Jag känner igen problemet. Vi har råkat ut för delvis liknande problem, just med den färgen. Det blev aldrig röta i vårt fall.

Vi målade panel till en påbyggnad av huset. Men även en liten gammal vägg på ca. 4 kvm. Just på den gamla delen började färgen bubbla sig och flagna efter några månader. Ännu inga problem på den nya panelen.

Jag vände mig till butiken där jag bemöttes hånfullt av personalen (Flugger i Bromma), jag hade felaktigt underlag, osv. jag stod på mig och de skickade in ett färgprov till Flugger centralt. Ganska omgående kontakades jag av en teknisk representant som tog prover av färgen på huset.

Det visade sig att alltihop är målat dels med hybridfärgen, men också med ett lager Akrylat. Jag målade ursprungligen all panel innan monteringen på huset, och sista strykningen på plats på huset. Till sista strykningen handlade jag mer färg. Då hade jag tydligen blivit felexpedierad och fått akrylatfärg. Själv är jag ganska säker på att det var samma burkar hela tiden, så jag är övertygad om att de hade fel färg i burken.

Nu skall iofs inte det ge det resultat som visade sig på väggen, jag pratade med experter även på Alcro som bekräftade det flugger sade.

För min del har ärendet runnit ut lite i sanden, jag lyckades inte hitta alla kvitton från inköpen inom rimlig tid. Vi får leva med problemet. Den vägg där dte var problem har av någon outgrundlig anledning torkat upp, inga mer problem, det är 2 plankor som behöver målas om. Dte har inte gått att komma åt för målning förrän nu i år (blir kanske nästa sommar), pga markarbeten under den väggen.

Flugger Bromma var en katastrof att ha med att göra, flugger centralt var vettiga att prata med även om de inte kunde göra så mycket.

Vi får ta en funderare på vad som skall göras när det blir dags för ommålning om ett antal år, ev. får vi riva fasaden och börja om då, det är en nivå på kompensation som jag ändå inte räknar med att få flugger att stå för.

När det gäller Flugger Bromma så skall jag kanske begränsa mig till att just den personen jag råkade ut för vid reklammationen är en katastrof, han borde inte jobba i ett yrke där man har kontakt med kunder. Jag har annars god erfarenhet av den butiken.

Dock så har jag helt slutat handla på flugger efter det här, oavsett hur det gick till så är det något skumt med deras färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.