http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/cerwin-vega_xls-28_hogtalare.htm

Hejsan..

Någon härpå forumet som vet något om dom länkade högtalarna?
Har tänkt mig ett par golvhögtalare främst för att bättra på det ynkliga ljudet som platt-teven orkar få ur sig.

Har redan en förstärkare som jag ska använda till detta, och det är en 2.1 reciver så något bioljudssystem är inte tanken med detta.

Då v-rummet är relativt långsmalt och väggen där tv/ljudsystem är tänkta att stå, så vill jag undvika högtalare som behöver 30-40cm till bakomvarande vägg då det kommer se konstigt ut samt bli trångt med högtalare så lång ut ifrån väggen.

Det smidigaste vore ju att kika efter slutna eller högtalare med basreflexrören riktade framåt.

Men skulle den länkade högtalaren klara sig med 10cm till bakomvarande vägg så skulle det funka bra.
 
den kan du sätta närma bakväggen men risken finns att den blir slapp i basen. jag är inget stort fan av cervin wega dom behöver massor av effekt för att spela ut blir lätt långsam i basen med för lite effekt.
jag hade lyssnat på ett par dali zensor5 eller concept högtalare låter bättre och lättare att få en fin bas med dessa.


man möblerar resten av rummet efter högtalarana mina står 90 cm ut från vägen till bakkant.
 
Okay tack för input, men är Cerwin-Vega nörd sedan 80-talet och har läst gott om dessa i div tester.
Så ett par nya cerwin i v-rummet vore kul:)

Har dock inte hittat någon info om placeringsförslag.

Ska maila hifiklubben och se om man kan få någon matnyttig info den vägen.
 
jojjeblom skrev:
Okay tack för input, men är Cerwin-Vega nörd sedan 80-talet och har läst gott om dessa i div tester.
Så ett par nya cerwin i v-rummet vore kul:)

Har dock inte hittat någon info om placeringsförslag.

Ska maila hifiklubben och se om man kan få någon matnyttig info den vägen.
okej ja de beror ju på vad man är ute efter jag vill ha detaljer och en knivskarp bas.
vad hade du tänkt driva dessa med?


placering är aldrig samma för olika rum har du tjocka gardiner så gäller en placering har du inga gardiner men en stor soffa så gäller en annan... det enda sättet är att pröva sig fram tills man blir nöjd. jag har flyttat mina högtalare ett antal gånger innan jag hittade rätt.
 
Mikael_L
Absolut mest beror det på vad högtalarkonstruktören tänkt.

Ingen högtalare låter likadant och bra oavsett vilket avstånd till bakvägg.
Så den designas helt enkelt för att spela korrekt med eller utan det basstöd som bakväggen ger.

edit:
Idag verkar de flesta designas för fristående bruk (några dm eller lite mer från bakvägg).
Finns några fördelar med detta, dels så minskar risken för jobbiga stående vågor i basområdet något, dels så är risken mindre att något på/vid bakväggen påverkar mellanregistret på ett oförutsägbart vis.
 
Redigerat:
testa dom ihop först så den orkar c-w har en känslighet på 89 db dom kräver sin förstärkare.

sök på XTZ Class-A 100 D3

där har du ett monster till förstärkare den driver dessa med järnhand och till ett vettigt pris.
kenwooden är helt klart en bra förstärkare men är rädd för att den är lite klen för dessa.
 
Hej,
Har du långsmalt rum så bygger dessa högtalare en del hur du än gör, men det är ju upp till dig. Ofta är det minst lika viktigt att få lite avstånd från sidoväggarna som just bakväggen.
En generell regel är att avståndet mellan mellanregistrets mittpunkt och till golv, sidovägg och bakvägg är lika, men detta är väldigt generellt. En annan är att du har koner under med dämpfötter för att förhindra att golvet blir en del av basen. Om förstärkaren räcker beror givet på vilka volymer du tänkt dig och vilka krav du har på HiFi. Är det reflexportar på baksidan kan du alltid stoppa in en socka för att minska basen. Dock är alla högtalare individer vilka måste provas in och flyttas runt.
Hoppas jag inte ställt till det för dig :). Annars finns ju alltid Naim...
 
Hej.

Hifimässigt har vi ju tänkt att detta ska göra tv- tittandet lite roligare och en och annan film kommer väl också slinka med.
Så sådär jättehöga ljudperfektionistkrav har vi inte;-)
 
Hej,
Danska Dali är en, kvalitets- och därmed ljudmässigt betydligt bättre högtalare (i min mening).
Köp den....
 
Mikael_L
Cerwin vega är väl också en kvalitetshögtalare?

Men Dali och cerwin färgar väl ljudet olika ...?

Jag tycker dock att det är helt omöjligt att peka ut den bästa (bättre) högtalaren åt TS, utan att ha en aning om TS ljudideal, musiksmak, hur rummet är och fungerar osv osv ...

Så mitt råd är att helt enkelt provlyssna med medhavd egen älsklingsmusik. Och när det börjar närma sig beslut så vore det dessutom guld värt att få prova ett par kandidater i sitt hem, då rummets påverkan på ljudet inte är obetydlig.

Och glöm inte att man ofta tycker om lite fetare bas när man kollar på film, men den feta basen kan bli för mycket till vanlig musik (för mycket bas och ingen känsla av kontroll av basen).
Så att hitta en högtalare för både hembio och hifi är en delikat uppgift.
Det går givetvis att finna en vettig kompromiss, men det är nog smart att bestämma sig innan vilket användningsområde som man prioriterar mest.
 
Kolla på ett par Ino Pi60, om du får tag på ett par är ju de prisvärda, du får nog bas så det räcker.
 
Jo detta att hitta högtalare som funkar bra till både film och musik är inte lätt.
Ett enkom biorum finns redan i huset, så dessa högtalare ska ju spela mest vanliga tv-program/film och lite bakgrundsmusik dagtid.
Musiksmaken i familjen är högst blandad men övervägande är väl rock..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.