Om det finns någon snäll själ som orkar läsa igenom och kolla lite på min kalkyl på ett lösvirkehus på 175m², vill ha så mycket feedback tillbaks som möjligt!!
 
Ja du, det är många som liksom du gör ambitiösa lösvirkeskalkyler, och visst är det spännande. Men jag måste tyvärr säga, utifrån min erfarenhet från tre självbyggda lösvirkeshus och en drös med stugor: det går inte att göra på det sättet!

Det första misstaget man gör är att blanda högt och lågt. Vissa poster i din kalkyl har du räknat med en kronas noggrannhet, andra är tillhöftade i 10-tusental eller ännu grövre.

Det andra misstaget är själva systemfelet; man börjar på noll och lägger till den ena posten efter den andra. Men det finns ingen möjlighet i världen att veta när man är klar!

Ett lösvirkeshus är en så pass komplex skapelse, att det inte går att överblicka alla ingående komponenter. Och även om man skulle klara det, så har man fortfarande allting som man INTE kan förutse; allt svinn, spill, kassationer, sånt som förbrukas dubbelt för att man gör fel eller tänker om.

Den enda metod jag tror fungerar, är att utgå från ett liknande hus, där någon fört minutiös bok över hela bygget. Då kan man utgår från den kalkylen och lägga till, ändra eller eller ta bort. Eller får man ramla tillbaka på tumreglerna: "ett hus av denna standard kostar ex.vis 20000 kr/m²".
 
Mikael_L
bandy76 skrev:
Om det finns någon snäll själ som orkar läsa igenom och kolla lite på min kalkyl på ett lösvirkehus på 175m², vill ha så mycket feedback tillbaks som möjligt!!
Vad vill du ha för feedback?

Att du kan bygga ett lösvirkeshus för 2.2 mille där endast 120' utgör betalning för extern arbetskraft?
Ja det kan du, även för nästan hälften av den summan.

Att du har missat någon post?
Ja det har du. Det saknas en otrolig massa småposter, som säkert drar iväg minst 100' till.

Om du räknat fel?
Omöjligt för mig att säga, då jag inte har någon aning om vilken standard och utförande du siktar på.

Jag bygger själv oerhört mycket billigare, men då är det även väldig låg standard på alla ytskikt och inget lull-lull. Vi prioriterar inte sådant, inte just nu iaf.

Men med dina relativt väl tilltagna kostnader här och där, så kan du säkert bygga huset för den slutsumman om du skär lite kostnader genom att kanske köpa dörrar från byggmax eller bauhaus typ. osv.
 
Tack för den kritiken, vilka är dom väl tilltagna posterna å Mikael L du menar att du kan bygga ett hus för ca:1,1 mille?!?!?!
 
Mikael_L
Tja, vilka poster är väl tilltagna ...tja det beror ju på vad som är minimikravet.
Men ytterdörrar för nästan 11000 och fönster för totalt 88000 blev det ju inte hos oss iaf.
Inte golv för 350:-/kvm heller, utan under 100:-

El för 170' låter inte heller som en post som är underbudgeterad.

Däremot tycker jag din post för grunden och taket, t.ex. är snålt tilltagna, med stor risk att att gå genom taket.

Vårt hus kommer lätt komma under miljonen i alla fall.
Jag hade en skuggbudget liknande din, över allt från markarbeten, grund till stomme, tak och kök osv. Den låg väl på ca 400', men överskrids väl med minst 200'. :)

Och då har vi vänt på varje krona minst 4ggr. Här blir det begagnade innerdörrar, begagnat IKEA-kök, begagnad trappa. Enkla billiga tapeter och golv. Fönster köpta under en kampanj, 4 fönster på ÖV begagnade samt 3 st polska PVC-fönster i tvättstuga och badrum.
osv osv.
Inga inköpta tjänster (utom grävningen samt hjälp under gjutdagen).

Det har skurits hörn i budgeten överallt där det gått. Jag har säkert sparat minst 200' på alla dessa saker. Men å andra sidan har vi vitvaror då som antagligen behöver bytas redan om något fåtal år.
Men bank har inte varit inblandat i projektet än, vilket är rätt skönt faktiskt. :cool:
Det är inte lättare eller roligare att snåla, men en anings tillfredsställande. ;)

Men åter till din budget.
Den känns inte alls alltför överoptimistisk, så totalsumman kan ni säkert klara, men jag ger rådet att verkligen försöka kapa hörnen i ett flertal poster och spara minst 200', ty dessa pengar går lätt åt i sånt som inte är budgeterat nu.
Men är det omöjligt att hitta några billigare ytterdörrar som duger (osv), så ska du nog istället ställa in dig på att det drar över med en 200-400'.


edit:
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/147204-kan-det-bli-nat-tro.html
Tyvärr väldigt dåligt uppdaterad ... :blushing:
 
Redigerat:
Det finns rätt så mycket som inte är med. bygglov, bygglovsritningar, kvalitetsansvarig & försäkringar t.ex. Anslutning V/A, el och någon form av tele? Sotaren som godkänner kaminen? Ränta på bygglånet under byggtiden och pantbrev?

Badrummen känns väldigt billiga, men det kanske ingår i den kryptiska posten VVS på 210kkr?

Som redan sagts så har du på vissa ställen varit sällsynt detaljerad, på andra punkter är det väldigt grovt tillyxade poster. Man kan bygga för 12.500kr/m2, men man får snåla en del, även om man nog har råd med ett nytt kök.

Det man skall tänka på är allt sådant som man knappt räknar in i bygget, som presenningar att täcka över virke med, plast, täckpapp, tejp, snören, rep, penslar, resor fram och tillbaka för att köpa saker, verktyg som går sönder, bygglampor, grendosor och förlängningskablar, arbetskläder, sopor som skall köras iväg etc. Men också sådant som blir över som golv, virke, isolering, kabel, rör etc som man måste ta till lite extra eftersom det alltid blir lite svinn. Tusentals telefonsamtal, utskrifter, kuvert, porton, expeditionsavgifter, fraktkostnader...

Under byggtiden är det heller inte otroligt att det man ville ha har utgått och ersatts av något annat, det kan ske en del prisjusteringar (vanligen uppåt), och ibland visar det sig att man tänkt fel och måste göra lite annorlunda.

Jag skulle kanske försöka göra en mer detaljerad budget som du gjort med dörrar och fönster, lägga på 5% och avrunda uppåt, och så på slutet av budgeten ha en "oförutsedda utgifter" på 10-15% av totalen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.