tank77 skrev:
Är plattan isolerad?

Om inte så måste du ha ett flytspackel som tål fukt och och sådan flytspackel är inte billig!
Jag visste väl att det fanns ngt som ställer till det. Plattan är kanske max 5 cm tjock, sand under. Så vad rekommenderar du?
 
cederbusch skrev:
Jag visste väl att det fanns ngt som ställer till det. Plattan är kanske max 5 cm tjock, sand under. Så vad rekommenderar du?
Med tillskjutande markfukt kommer ett vanligt flytspackel inte fungera länge tyvärr.
http://www.pci-sverige.com/fast---fog/produkter/?categoryId=60
I pdf-filen längst ner på sidan hittar du lösningen
Hur stor yta är det som skall "klinkras"?
 
Ca 30 kvm
 
Som Tank77 skrev: sådant flytspackel är inte billigt! Produkten som jag hänvisade till går nog loss på ca 200 kr/kvadrat i ditt fall. Vet ej vilka andra lösningar som finns
 
Suck. Alltså tillbaka på ruta ett igen: kompensera med fix
 
Ja, hur stora är ojämnheterna egentligen? Ett tjockt (10mm) lager med ett bra flytfix borde kunna fungera om inte ojämnheterna är gedigna månkratrar..
 
bredspackla med fix då, tar ett tag innan det torkar
finns ju billigt fix
 
Bredspackla och låta torka innan man kaklar eller på med kaklet direkt? Det är inte speciellt ojämnt egentligen. Kan försöka ordna en bild.
 
Ja, bredspackla först och låta torka, då får du bra underlag att sedan lägga på.
När du bredspacklar tag en lång planka och drag ut fixet med så att du får en så jämn yta som möjligt. När du sedan lägger plattorna ska fixet som du lägger klinkerna på rillas och vara så jämntjockt som möjligt.
 
Tänkte visa hur det ser ut på golvet.
uploadfromtaptalk1320680502466.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

uploadfromtaptalk1320680521676.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skickat från min mobil
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Spackla med fix, försök att få lite fall runt brunnen, det är inte säkert att den sväljer allt vatten efter några år och då kan det stiga lite över kanten. Först då så fattar man att man borde rensat brunnen tidigare :)
Edit: glöm ej primer på golv resp på fixet....
 
Hur gick det? Planerar själv för att fixa några rum i källaren och dyrt fukttåligt flytspackel var något jag fullständigt missat. Tänkte mig att det skulle vara ett "billigt" men tidskrävande projekt.

Fast jag funderar på att slå hål i plattan och lägga i Isodrän och vattenvärme, så då blir det bara fukt runt sulan vilket kanske funkar med vanligt flytspackel, men vem vågar chansa på det...
 
Barnrikehuset skrev:
Hur gick det? Planerar själv för att fixa några rum i källaren och dyrt fukttåligt flytspackel var något jag fullständigt missat. Tänkte mig att det skulle vara ett "billigt" men tidskrävande projekt.

Fast jag funderar på att slå hål i plattan och lägga i Isodrän och vattenvärme, så då blir det bara fukt runt sulan vilket kanske funkar med vanligt flytspackel, men vem vågar chansa på det...
Lade källarprojektet på is ett tag. Har fortsatt med övriga huset och så kom vi på att vi skulle bygga om ett gammalt garage till gäststuga. Så ämnet blir snart aktuellt igen när jag ska klinka den tunna, oisolerade plattan i stugan. Får återkomma.

Tror du verkligen isodrän, golvvärme och gjuta ny platta blir billigare än att hälla på dyrt flytspackel? Bättre komfort och driftkostnad absolut, men inte billigare installation tror jag. Betydligt mer jobb garanterat.
 
Bila, gräva, nya avloppsrör, Isodrän, armering, värmerör, betong är planen.

Men vad jag lyckats läsa mig till är det svårt att få betongen tillräckligt bra med fall och få tillräckligt fin yta för klinkerläggning. Så planen var att avsluta med flytspackel hur som helst.

Väldigt mycket jobb ja, tänkte börja i ett mindre rum som är ganska oanvänt idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.