Maken har (äntligen!) gjort en kovändning i frågan om att återanvända något av de gamla handfaten vi har liggande i våra gömmor och nu börjar det bli dags att fundera på det. Det ena är antagligen lite yngre, har konsoller, det går enkelt att sätta dit en modern engreppsblandare osv.

Men det andra vi har - det är en skönhet! Med hög bakkant, kranarna finns kvar, formspråket är fint och det ser dessutom helt oanvänt ut. Men vi fattar inte hur det hänger i väggen, det finns inga konsoller och det verkar aldrig ha suttit på konsoller heller.

Länkar tills vidare till en annan blogg där de råkade ha ett precis sådant handfat, http://20-talshuset.blogspot.com/2011/07/lill-toan.html (bläddra ner en bit), men återkommer till tråden med lite fler bilder.

Vi tar tacksamt emot förslag på upphängning, det här handfatet är en pärla och vi gillar det skarpt.
 
Handfatet på fjärde bilden tycker jag är ganska uppenbart hur det är fäst. Det syns två skruvar på bilden. Kanske finns det fler som inte syns.

Om du tycker att det verkar opraktiskt med de två kranarna så går det att sätta en blandningsventil gömd någonstans i badrummet. Då får du kallt och ljummet vatten i kranarna. För hett vatten får man gå någon annanstans.

Erik
 
Jo, att de åtminstone delvis är fästa i de skruvarna är ju rätt uppenbart, men håller det?
Har bifogat bilder på baksida och undersida också.

Vi har tänkt sätta termostat och återanvända de gamla kranarna om de fungerar.
 
  • DSC00284.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00283.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade också två fina badrumsskåp i trä (!) med rundade hörn när jag grävde runt i uthuset, det är de som kikar fram på bilden också. :)
 
Vi har ett liknade tvättställ liggnade och även det har suttit fäst med bara skruvarna. Jag tror att det håller eftersom tvättstället dels är ganska grunt (vårt iallafall) och dels har en ganska bred och slät och lång baksida som ligger an mot väggen jämfört mot ett standars tvättställ. Det blir ju ett stöd i det mot väggen och sedan vattenlåset som ju inte var i plast förr utan i gjutjärn och säkerligen kunde hålla upp ett handfat en del det också.

Det gäller väl att ha rejäla skruv och bra material bakom att skruva i och sen se till att det inte hänger små (eller stora) barn i det vilket kanske inte är helt lätt alltid.

Som du säkert vet har vi två kranar i vårt badrum och vi har precis en sån blandarvetnil för att få kallt vatten i ena och ljummet i den andra och det är nåt av det bästa vi gjort. Det fungerar verkligen bra. Man behöver aldrig hett vatten i tvättstället där ändå och vi är så nöjda med valet att ha två kranar.
 
Sophie, ja det är såklart möjligt. Jo, vårt tvättställ är också ganska grunt och litet, det väger heller inte speciellt mycket. Vi har som tur är mycket att skruva i. Jo, jag vet ju att ni har två kranar, jag har suttit och skickat länkar och maken var förvånansvärt lättövertygad när han fick se att det gick att göra. :)
 
Hej Maria,
Vad kul att du hittade min blogg och vårat gamla handfat.:) Handfatet ligger på ett par konsoler. Jag ska fota dem och lägga ut på bloggen imorgon, http://20-talshuset.blogspot.com/search/label/Toa
Klart ni ska använda det gamla handfatet!
Hälsningar Anna
 
Snygga handfat!
Jag tror att kombinationen av kraftiga vattenrör fästa i väggen samt i handfatet, och ett vattenlås med rör som var i gjutjärn och med den gamla lodräta konstruktionen gav stöd rakt under fatet och även ibland var fastgjutet i golvet som en lyktstolpe, gjorde att man ibland kunde klara sig med enbart de 2 skruvarna, eller rent av utan dem med. Idag skulle jag dock ha satt konsoler under, de brukar ju överleva faten och finns en masse i återbrukssammanhang men kan säkerligen lätt nytillverkas eller anpassas enkelt av en smed/svetskunnig. Vidare skulle jag vis av erfarenheten försökt hitta någon snygg packning/bricka i metall eller kanske rågummi, att placera mellan skruv och fatet för att undvika att det spricker vid montage och ev. belastning.

p.s. vattenlåset verkar ju finnas kvar och i glänsande skick - vill ni inte återanvända det med, eller blir det fel distans till avloppshålet då?
 
Redigerat:
Nu har vi sett hur bloggägarens handfat ser ut undertill och kan konstatera att vår modell är lite annorlunda. Det har antagligen aldrig suttit konsoller under vårt handfat, men det borde inte vara några problem att fixa så att handfatet har någonting att vila mot.

Jo, vattenlåset tänkte vi återanvända om det går. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.