Hej,

Skall lägga in parkett i vardagsrum och hall. I hallen har vi klinkers idag med elslingor under. Detta är nytt för mig därför frågar jag. Kan jag ta upp klinkersgolvet utan att förstöra slingorna? I så fall hur och vad skall jag tänka på? Mer än att koppla ur strömmen är väl bäst att säga.

Vore tacksam för lite hjälp här....:)
 
Är det tunna slingor som man "fäller in" i fixet, kan det bli problem.
Är de gjutna i flytspackel, är det bara att hugga.
 
Vet ej, förmodligen måste jag ta upp en platta för att kolla. Men är det tunna elslingor är det ju försent. Kan man på något sätt se om det är tunna utan "förstörande provning"?
 
Matte Löv skrev:
Vet ej, förmodligen måste jag ta upp en platta för att kolla. Men är det tunna elslingor är det ju försent. Kan man på något sätt se om det är tunna utan "förstörande provning"?
Mha kvitto. Eller fråga den som monterat. Andra sätt? Vet ej :(
 
Matte Löv skrev:
Hej,

Skall lägga in parkett i vardagsrum och hall. I hallen har vi klinkers idag med elslingor under. Detta är nytt för mig därför frågar jag. Kan jag ta upp klinkersgolvet utan att förstöra slingorna? I så fall hur och vad skall jag tänka på? Mer än att koppla ur strömmen är väl bäst att säga.

Vore tacksam för lite hjälp här....:)
+1 på den :S
 
[SKPG]Zamora;1410351 skrev:
+1 på den :S

Menar du????
 
Har det någon betydelse egentligen? Du vill byta golv. Går golvvärmen sönder på kuppen så är det så. Riv upp, lägg nytt, njut!
 
@Matte Löv: Jag menar att jag funderar på samma sak. Förförra ägaren la in ett gris-skärt klinker i halva huset. Vill gärna bli av med det, men man är ju inte gjord av pengar så att rädda golvvärmen vore ju skönt.
 
Det spelar väl en jäkla roll? Jag hade gärna sluppit byta bila upp en massa golvavjämning med värmeslingor om jag hade kunnat. Framför allt på en yta stor som ett vardagsrum!

Har tyvärr inga tips mer än att försiktigt lyfta på ett par plattor för att få ett hum om vad som ligger under? Är flytspacklat eller avjämnat på annat vis osv? Finns det någon yta (hörn eller liknande) där man känner att det uppenbart inte ligger några slingor hade jag börjat att kolla där.
 
Hej igen,
Tack för alla råd. Jag har kollat i min byggpärm som ingick vid husköpet. Där visas att en "Parallellresistiv värmefolie" (Vinnyflex) har installerats. Ser ut som en rulle underlagspapp med en massa trådar i. Känns som detta är något som läggs direkt under klinkersen. De visar inget om monteringssätt.
 
Matte Löv skrev:
Hej igen,
Tack för alla råd. Jag har kollat i min byggpärm som ingick vid husköpet. Där visas att en "Parallellresistiv värmefolie" (Vinnyflex) har installerats. Ser ut som en rulle underlagspapp med en massa trådar i. Känns som detta är något som läggs direkt under klinkersen. De visar inget om monteringssätt.
Då kan det vara den typen som man sänker i fixet!

Dvs limmas fast i underlaget och sen klinker med fix på. River man klinkers, river man folien.

Ledsen...
 
Redigerat:
kan det inte vara ett alternativ att lägga nytt klinker över det gamla?
 
Freddy-79 skrev:
kan det inte vara ett alternativ att lägga nytt klinker över det gamla?
Frågeställningen innefattade att lägga parkett där klinkret legat. Därav de svar som givits. Om klinker önskats en ytterligare gång så hade svaren blivit annorlunda...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.