Hej!

Håller på och gör lite research inför vad som behöver göras i det hus som vi snart får tillträde till och hoppas att ni kanske kan hjälpa mig lite. :)

I huset finns en gillestuga där golvet är lagt på träreglar, antagligen med mineralull emellan. Betongen under är fuktmättad och kommer så vara hur mycket vi än dränerar (huset står på grundsulor och har ingen underliggande dränering). Ni kan nog själva räkna ut att golvet luktar, och behöver rivas ut... ;)

Av besiktningsmannen blev vi rekommenderade att titta på ventilerade golv-lösningar, typ Nivell eller Granab, och efter att ha kollat runt lite här på forumet verkar det ju som att det inte behöver bli alltför dyrt om man kan tänka sig att lägga in det själv (vi har inte bråttom, så det kan få ta lite tid).

Det jag funderar på nu är framför allt hur vi gör sedan - när vi väl valt en undergolvslösning. Även väggarna är ju fuktmättade nedtill, och jag tänker mig att detta innebär en risk för att fukten leds in i golvskiktet även med ventilation och fuktspärr - tänker jag rätt? Vilken typ av golvskikt tror ni skulle kunna fungera (utöver klinkers)? Och hur hanterar man detta med golvlistor - skippar man dem helt, har golvlister i plast eller räcker det att dra upp fuktspärren bakom listerna?
 
Hej
Väggen ska dräneringen ta hand om.
Själva vitsen med Nivell/granab är att man ska kunna välja vilket golv som helst.
Socklar kan man välja vad man vill då undergolvet ska vara tätat mot väggarna.
Fredrik
 
Dräneringen tar hand om väggen - till största del. Men eftersom huset inte har något kapillärbrytande skikt under sig drar även väggarna upp en del fukt underifrån och är därför tämligen fuktiga i nederkant (men inte högre upp där dräneringen gör sitt).

Vi håller tummarna för att det är som du säger även i vårt fall.
 
Dräneringsröret ska ligga under sulans lägsta nivå.
Om det är isolerat utvändigt med isodrän eller motsvarande ska det räcka för att torka ut väggen.Om fukten skulle stiga så pass högt upp på väggen att socklar m.m skulle bli förstörda är det nog något tok med dräneringen och grundisoleringen.
Fredrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.