F
Raceman skrev:
Nu var det var väl 200mm som saknades. :)
Nix, det saknas 80mm enligt TS. Enligt ritning 2400mm och verkligheten är 2300 och ca 20mm kakel på det blir 80mm.......

200mm borde vara felplaceringen av holkens avlopp.
 
fsn skrev:
Nix, det saknas 80mm enligt TS. Enligt ritning 2400mm och verkligheten är 2300 och ca 20mm kakel på det blir 80mm.......

200mm borde vara felplaceringen av holkens avlopp.
Ja precis, 200mm skillnad på avloppets placering, men du verkade visst kommentera något annat ser jag nu. :)
Missen på de 80mm verkar det som om alla badrumen hade däremot.
 
F
Raceman skrev:
Ja precis, 200mm skillnad på avloppets placering, men du verkade visst kommentera något annat ser jag nu. :)
Missen på de 80mm verkar det som om alla badrumen hade däremot.
Badrummet är 80-100 mm mindre än spec. TS undrar var dom blivit av... Kanske är en extra byggmoms eller nån statlig stämpelskatt som drar av 100mm här och där på nybyggen?
 
1. Anlita egen oberoende besiktningsman
2. VIKTIGT: Begär att dom åtgärdar problemet enligt vad som NI anser är beställt. Upplys företaget om att ni tills vidare inte tänker betala några fakturor då ni anser att företaget inte levererat det som beställts. Skicka rekommenderat post eller ex DHL + spar kopia.
3. Spendera inte en minut till på att strida med dom

Den enskilde konsumentens skydd mot företag just i sådana här situationer är MYCKET starkt, so oroa er inte för eventuellt hårklyveri gällande ordval eller semantik.

(En tankteställare till företaget, vad gör ni om ni får besök av en handikappad person?)
 
addee skrev:
Den enskilde konsumentens skydd mot företag just i sådana här situationer är MYCKET starkt, so oroa er inte för eventuellt hårklyveri gällande ordval eller semantik.
Faktiskt så stark att man tydligen inte behöver skicka bestridan med vare sig rekommenderat brev eller kurir. Det anses juridiskt vara mottagarens ansvar att posten kommer fram i dessa fall. Och sluta prata om hårklyveri, använd bara praxis.

Tänk också på att, som bl a addee råder, inte betala för arbete ni inte tycker är korrekt utfört. Det kan ju tolkas som en bekräftelse på att ni godkänner detsamma. Så länge ni håller i pengarna sitter ni i en helt annan förhanlingsposition. När ni väl betalat sista penningen är backen raskts dubbelt så brant.
 
Hur går det för er? vad säger byggaren?
 
Diskussionen spårade ur lite grand och därför raderade jag inlägg som var off topic. Nu fortsätter vi att diskutera TS fråga.
 
Hallo,
Sitter och filar på en formell reklamation som jag vill få in denna vecka (har småbarn och heltidsjobb så det blir lite fokusbrist) men den kommer innehålla det jag meddelat projektledaren: Badrummet ej byggt enligt ritning vilket i sin tur gör att toalettstols placering inte möter Svensk standards minimimått vad gäller golvmonterad toalett (cc 400 mm åt vardera håll). PrjLed har vidarebefordrat detta till Besiktningsman om varför detta inte tagits med i besiktningsprotokollet då vi redan vid förbesiktning samt efterföljande besiktningar ifrågasatt stolens placering etc. Tror mig kunna gissa vad denne kommer säga i ärendet.
Återkommer när vi vet något mer konkret
 
fsn skrev:
Badrummet är 80-100 mm mindre än spec. TS undrar var dom blivit av... Kanske är en extra byggmoms eller nån statlig stämpelskatt som drar av 100mm här och där på nybyggen?
Jahaja, dessa 100 mm som saknas har jag nu fått svar på att de 2400 mm som ritning visar är yttermått. dvs innermått ska var 2300 mm. My Bad - gissar jag, samt att grannarna också har ca 2300 mm.

Kvarstår gör dock att avloppets verkliga placering inte ligger centrerat på den verkliga längden 2300 mm, vilket ritningen visar att det ska göra.
 
Redigerat:
Nja, yttermått kan det väl inte va. Inga väggar är ju 50 mm "tunna". Måste va mitt i väggen isåfall så att väggen blir 100 mm iaf om det är en innervägg. Men kvittar väl eg.

Håll oss uppdaterade!
 
Verkan konstruktör , grundläggare eller rörmokare ville flytta på avloppsplaceringen då skulle räknas som avvikelse från bygglovet men!!
Jag fick en extra avloppingång som jag kan placera wc på och vid behov kan handikappanpassning ordnas från rörmaker som flyttar wc till ordinarie plats.


[cc 400mm år både höger och väster enligt VVS branschens teknikbok (aka Biblen),
Normalmått cc 500 enahållet, cc 1100 åt andra hållet. Han kallade det "fri för sittning"
 
  • extra.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har "baumeister" föreslagit att bygga låda för att dölja felplaceringen. Till detta vill har sätta en stol med 'tank' vilket gör att stolens framkant av allt att döma hamnar mitt i badrummet.Vårt önskemål att lägga vattentillförsel i "lådan" och därmed ha nästan samma "totaldjup" TS framkant <-> vägg, var visst "komplicerat" trots att det finns fin fina standardlösningar vad jag har sett ... "vattnet draget lågt, inspektionslucka, 'läckut' " osv ... problemematiskt värre ...
 
och nu verkar det bli så att alla inblandade (utom vi) hänvisar till att då besiktningsmannen inte tagit upp punkten i besiktningsprotokollet (trots våra upprepade frågor om det verkligen kan stämma med TS placering), kommer det hela inte att åtgärdas.
Så kan det gå ... läs och lär av andras misstag.
 
krinor1966 skrev:
och nu verkar det bli så att alla inblandade (utom vi) hänvisar till att då besiktningsmannen inte tagit upp punkten i besiktningsprotokollet (trots våra upprepade frågor om det verkligen kan stämma med TS placering), kommer det hela inte att åtgärdas.
Så kan det gå ... läs och lär av andras misstag.
Men om ni nu har påpekat detta vid besiktningen men att det inte skrevs in i protokollet kan väll endå inte ni drabbas av? Ni kan bara påpeka fel/brister men är beroende av att besiktningsmannen tar upp detta i protokollet. Det måste gå att göra något åt detta. Besiktningsmannen har brustit i sin yrkesutövning. Vilken besiktningsman som helst ser att toan är felplacerade, problemet kan knappast uppkommit i efterhand?

Finns det ingen organisation för besiktningsmän?

Läs på http://www.omboende.se/sv/Bygga1/Gora-mindre-tillbyggnader-/Slutbesiktning-och-garantier-/

Citat:
"Vid slutbesiktningen skriver besiktningsmannen ned eventuella fel och brister som konstateras, samt antecknar det som du i egenskap av byggherre*och beställare*har synpunkter på.*I utlåtandet ska besiktningsmannen godkänna entreprenaden. Om byggprojektet inte kan godkännas, ska en ny slutbesiktning göras så fort felen har åtgärdats."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.