Hej fick tillstånd av min förening att riva en vägg i lägenheten, en vägg med armeringsjärn inuti. Kåken byggdes 73 har jag nu fått problem med asbest i min lägenhet? Vem är ansvarig isf, jag eller föreningen som godkände rivningen utan att påtala risken för asbest om jag måste sanera?
 
Självklart är du som byggherre ansvarig.

Jag får intrycket att du gör någon koppling mellan asbest och armeringsjärn. Varför tror du att det är asbest i väggen?
 
MathiasS skrev:
Självklart är du som byggherre ansvarig.

Jag får intrycket att du gör någon koppling mellan asbest och armeringsjärn. Varför tror du att det är asbest i väggen?
För att huset är byggt i början på 70-talet och fick för mig att det finns asbest på armeringsjärn.
 
Armeringsjärn har ingenting alls med asbest att göra.
 
Göran.W
Armeringsjärn är just vad det låter som järn och inget annat så simma lugnt.
Jag skulle vara mer orolig för att ha rivit en bärande vägg iom den är armerad.
 
Som sagt ingen risk för asbest pga. Järnen.

Asbest användes inte generellt som byggnadsmaterial på den tiden. Det finns framförallt i enstaka byggnadsdelar som eternitplattor, ofta gjordes ventilationsrör av eternit. Och det finns i mindre mängder i vissa typer av kakelfix (alltså bruket som kakel sitter fast i), kan även finnas i mattlim från den tiden.

Som sagt med tanke på bärighet, hur var väggen uppbyggd? Var det en gjuten betongvägg med armering? Eller satt armeringsjärnen i murbruksfogar mellan murade betong eller lättbetongblock?
 
2år gammalt :)
 
tusan också,
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Vi borde ha en topplista över årets trådlyftare....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.