Jag har haft en gammal elinstallation i en bod (fanns innan jag flyttade hit). Denna har bara varit 1 fas.
Nu har vi rivit boden och byggt en annan byggnad. Nu tänkte jag sätta upp 1 Normcentral 1 fas. Skall ha 2 uttag samt en lokal jordfelsbrytare.
Vi hade grävt upp den andra kabeln en bit och idag tänkte jag skarva denna kabel in mot den nya normcentralen.
NU visade det sig att det gamla kabel är 2 ledare med 2,5kvadrat plus jordfläta.
Är denna kabel ok att använda?
Det är lite jobb att gräva ner en ny kabel då det är nästan 30m till kopplingspunkt.

Vad göra?
 
Varför ser du problem med det?
Du får lägga L-N-PE med flätan som PE.
 
Är det en EKKJ 2x2.5+2.5 är det ok.

0000065.jpg

Din kabel har nog svarta ledare men det är också ok i så fall.

Lägg upp en bild om du är osäker på kabeltypen.
 
Kanon.
Japp, det är en EKKJ 2x2,5+2,5, svarta ledare med siffran 1 och 4 på.
Så nu får jag bara söka upp vilken som är fas och nolla, men det blir en uppgift för morgondagen.
Något att tänka på vid skarv av denna kabel?
 
Hamnar skarven i mark?
 
Dubbelkolla så att 1+4 verkligen är fas och nolla. Troligtvis är det så, men jag har sett en rest från en gammal installation där svart+vit i en såndär kabel varit paralellkopplade som fas och skärmen som PEN/nolla, draget från mätartavla till porslinsisolatorer där det sen gått två blanktrådar som luftledning till ett uthus.

Jag tror för övrigt att vanligast är att 1 är fas och 4 är nolla.
 
Ja skarven kommer att hamna i mark. Kommer att använda en hartz-skarv för att få den tät.
 
Då gäller det bara att få skarven tillförlitlig. Är det presshylsor så bör en "riktig" presstång användas.
 
Är det någon som kan förklara för mig hur inkoppling skall ske med N och PE. Skall N direkt till JFB och PE till jordplint? Skall sedan PE och nolla kopplas samman?
 
Nu kommer du att få pekpinnar...

Nej, N och PE ska aldrig kopplas ihop.

PE till PE-skenan.
N till JFB-N_in.
JFB-N_ut till N-skenan.
L via HB till JFB-L_in
JFB-L_ut till dvärgarna.
 
Kanske till och med både L och N via eventuell huvudbrytare.
 
Man får inte dra 2,5 mm2 till en central, vilket det börjar låta som här..
 
Det där har avhandlats tidigare, så vitt jag förstår så är det inte förbjudet, men inte tillrådligt. Givetvis under förutsättning att kabeln är korrekt avsäkrad i matande central.
 
Vad menar ni, Är det olagligt eller ej?
Från våran normcentral inne så går det en 1 fas 2x2,5+2,5 matning avsäkrad på 10A.
Det är denna jag skulle vilja undvika att gräva om.
I den nya byggnaden är det då tänkt att sätta en undercentral med lokal JFB.
Där kommer det också att vara avsäkrat på 10A.
Är det här ni ser bekymmer?
 
Nej, det finns inga bekymmer om du inte tänker köra en vedkap och vedklyv samtidigt.

Det finns inga krav på att en huvudledning skall ha en viss area när N och PE är separerade (TN-S). Praxis är dock minst 6 mm².
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.