Ska dra lite spirorör till ftx systemet i mitt snedtak. Undrar vart i taket jag ska placera det, dvs nära råsponten, nära undertaket eller mitt i isoleringen. Ska dessutom isolera med 400mm träfiber (multisol). Behöver jag dra på en strumpa på rören i isoleringen?
 
E
Jag skulle nog isolera frånluftsrören var dom än legat för att vara säker pä att inte värmen läcker ut. Tilluftsrören är det nog inte lika viktigt eftersom tilluften ändå är rätt kall på vintern. Bara en tanke :)
 
Placera de så långt in som möjligt. Minst 100mm isolering mot din råspont och men eftersom du har har 400mm isolering totalt så skulle jag nog sikta på att få upp mot 300mm mot taket. Isoleringen inåt spelar ingen roll om du inte kör kyla i systemet och då behöver du en kondensstrumpa
 
Det låter udda att dra ventilationsrör i parallelltak. Normalt går de upp genom ett schakt, upp på vinden och sedan fördelas de ned genom vindsbjälklaget.

Drar du i snedtaket så minskar du ju isoleringen i snedtaket. Osäkert vad konsekvensen blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.