Gammalt inlägg, men fortfarande aktuellt? Vårat Samsung rs 21 blev lagat för detta fel för ca 1,5 år sedan, en slang byttes på baksidan. Ett halvår senare börjar skåpet väsnas ,men detta beror inte på tidigare reparation enl Samsung. Enligt Samsung ska man byta en termokontakt, kostnad 2500:- som som gör att skåpet avfrostas. Oljudet beror på att is byggs upp runt fläkten som sen stannar och skåpet blir varmt. Det vet Samsung om. Men vad dom inte vet om är att det inte hjälper att byta endast kontakten. Felet återkommer.
Ute i stora världen har Samsung tagit fram ett reparationskit, innehållande en ny frontpanel med fläkt, nytt avfrostningselement, 2 nya modifierade termosäkring+kontakt, ny avfrostningsvärmaretejp.+ lite till.
Då beställde jag denna reparationsats på ebay, kostnad 1000:- ink frakt. Busenkelt att montera alla delarna. Skåpet har fungerat perfekt efter det. Försäkringsbolaget betalade 1200:- eftersom skåpet var gammalt, 2004.
Samsung i Sverige verkar helt ovetande om detta problem, men utomlands verkar det vara ett fabrikationsfel på dessa skåp.
 
Toppen!

Tack för informationen security, vi sitter precis i sitsen att vår RS21 går upp i temp och efter att ha frostat av den så fungerar allt som det ska igen, i två veckor dock enbart sedan är det samma visa igen...

Har anmält till samsung enligt länk ovan, ska ta dem i örat ang att de får byta rätt delar på min maskin. Lite trist att detta händer utanför ordinarie garantiperiod.

Mvh
Wretan
 
Hehe såg att jag redan svarat;) Hade samma problem i somras. Reparatörer vill bara byta en termokontakt, kostar 2-2500:- det räcker inte. Köp detta på kit på Ebay:http://reviews.ebay.co.uk/Samsung-RS21-fridge-defrost-repair-problems_W0QQugidZ10000000005678075

Kostar ca 1000:- hemma. Tog ca 45 min att montera alla delarna för mig som är amatör .Detta är ett vanligt fel på Samsung RS 21 ute i världen och därför har denna modifierade sats tagits fram.
Samsung Sverige fattar inget alls om detta problem. Frysen var från 2004 och nu funkar den perfekt. Be att dom byter när dom ändå ska "garantiåtgärda" den brandfarliga delen som inte har med denna funktion att göra. Det är tydligen bara en slang som ligger för nära på baksidan
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.