Renoverade vårt badrum i maj. VVS:firman avslutade med att debitera ungefär dubbelt så mycket tid som var rimligt och dessutom klanta sig med ett par saker som de åtgärdat först nu, nästan 5 månader senare.

Under tiden har vi jagat dem i oändlighet och nu på slutet suttit och frusit i vårt hus eftersom värmesystemet var avstängt i väntan på att de skulle fixa det de klantat till. Till slut kom de en lördag för att fixa det, trots att de haft vår nyckel i 1,5 vecka för att fixa det en vardag.

Vad har vi för rätt att inte batala fullpris för det här besväret det har orsakat oss?
 
Vilken typ av avtal hade ni?
 
Tja.....inget. Vi bestämde muntligt vad som skulle göras i vårt badrum, och vi bestämde muntligt att de skulle komma och fixa till det. Är det därför de aldrig svarade på mail, för att det inte skulle finnas något "bevis"?
 
Men pratade ni aldrig om vad det skulle komma att kosta? Även om ni inte gjort upp något pris så är det ändå så att firman inte kan debitera vad som helst utan det ska vara skäligt. Vilket underlag har ni att arbetet har kostat ungefär dubbelt så mycket som är rimligt? Om ni ska bestrida delar av fakturan med hänvisning till att den är oskälig så är det viktigt att ni har ett bra underlag som visar att den fakturerade kostnaden är oskälig.
 
har ni inget avtalat så är det tyvärr inte så mycket att göra. och vad är rimligt? vad du tycker är rimligt eller? är väl brist på rörläggare i hela sverige typ och dom tar betalt därefter...
 
Det är ingen kul situation om man inte avtalat om pris innan men konsumenttjänstlagen säger följande

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Så om TS har bra underlag för att priset är oskäligt så kan han/hon driva saken vidare oavsett om dett finns ett avtal. Men då är det upp till TS att visa att priset inte är oskäligt, men att säga att det inte är mycket att göra bara för att man inte har ett avtal är som jag ser det helt fel.
 
mjo, men om vvs firman tagit sin vanliga timpeng för de timmar dom gjort där så är det inte orimligt, eller om dom har prisade saker. har dom bara något att jämföra med andra kundfakturor så är det ganska svårt för en domstol att ändra ett företags faktureringsystem...
 
Jag tolkar lagen som att priset man ska betala ska ligga i området för vad som är rimligt för en normalskicklig hantverkare i tid med en normal timdebitering. Att en firma tagit x antal timmar med sin normala timdebitering är helt ointressant om TS kan visa att en normalbegåvad hantverkare med en timdebitering som är gällande för området hade fixat arbetet på halva tiden.

Självklart är det en svår bevissituation, men lagen är skriven för att undvika att oseriösa hantverkare kan ta oskäligt betalt oavsett om det gäller påslag på materialet eller ett orimligt antal debiterade timmar.
 
Vi tänkte ju ungefär som så att det i alla fall inte kunde debiteras mer än 8 timmar = en dag, men det visade sig att de debiterade för 2 personer....så det blev det dubbla, hur de nu fick plats att jobba två personer i det lilla badrummet hela dagen.....

Sen är det väl ganska orimligt att betala för mycket mer rör än vad som rimligen kan få plats i vårt badrum, eller är man skyldig att betala för 25 m när de har använt max 10 och själva behåller resten?

Finns det ingenting som säger hur mycket försenat något egentligen får bli?
 
Ja det finns reglerat i konsumenttjänstlagen

Vad som avses med dröjsmål

24 § Dröjsmål på näringsidkarens sida föreligger om uppdraget, utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, inte har avslutats inom den tid som har avtalats eller, om någon tid inte har avtalats, inom den tid som är skälig med hänsyn särskilt till vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning.
Dröjsmål på näringsidkarens sida föreligger också, om näringsidkaren inte iakttar en överenskommen tid för påbörjande av tjänsten eller för ett arbetes framskridande.

Påföljder vid dröjsmål

25 § Vid dröjsmål på näringsidkarens sida får konsumenten hålla inne betalningen enligt 27 § Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet. 27 §. Han får välja mellan att kräva att näringsidkaren utför tjänsten enligt 28 § och att häva avtalet enligt 29 §. Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad som sägs i 31 §.

Reklamation

26 § Har uppdraget avslutats, får konsumenten häva avtalet eller fordra skadestånd på grund av ett dröjsmål endast under förutsättning att han senast inom skälig tid efter uppdragets avslutande har underrättat näringsidkaren om att han vill åberopa dröjsmålet (reklamation).
Har meddelande om reklamation lämnats in för befordran med post eller avsänts på annat ändamålsenligt sätt, anses reklamation ha skett när detta gjordes.

Konsumentens rätt att hålla inne betalningen

27 § Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av dröjsmål på näringsidkarens sida.
Om betalning enligt avtalet skall ske vid arbetets påbörjande eller under arbetets fortskridande, får konsumenten, även om det inte följer aKonsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet.." första stycket, intill dess att arbetet påbörjas eller fortskrider hålla inne den del av betalningen som har förfallit efter dröjsmålets inträde. I fråga om betalning för sådan del av tjänsten som har utförts får konsumenten dock inte hålla inne mer än som följer av första stycket.
 
Redigerat:
Fixen skrev:
...
Sen är det väl ganska orimligt att betala för mycket mer rör än vad som rimligen kan få plats i vårt badrum, eller är man skyldig att betala för 25 m när de har använt max 10 och själva behåller resten?
...
Vet att det ganska ofta debiteras 25 meters längder efter som detta är vad som levereras från grossist. Detta gäller både VVS och EL. Hur det ligger till med det juridiska bakom detta vet jag dock inte.

VVS-firman kan ju påstå att de var tvungen att köpa ut en hel 25-meter rulle för att kunna åtgärda jobbet hos dig.
 
Debiterar man exempelvis 25 meter och inte allt går åt så lämnar man det hos kunden, allt annat är rätt galet om man tar betalt för det.
 
Ja i den bästa av världar så skulle det givetvis gå till så. Dock så har jag åtskilliga gånger varit med om att det debiterats "hela förpackningar" trots att bara hälften har använts.

Som kund gäller det att ha ögonen öppna både när det gäller vilket jobb som gjorts samt vad som står på fakturan.
 
Tack för era svar!

Vi har fått svar från firman att de tycker det "inte känns trovärdigt" att vi börjar diskutera antalet debiterade timmar nu (trots att vi påpekade det i samband med att vi påpekade felen som gjorts i badrummet). De tycker att vi kommer undan billigt med tanke på hur många timmar de spenderat hos oss. (Vilket måste betyda att de räknar in timmarna de gjort för att åtgärda felen.....vilket självklart inte ska bekostas av oss.) :O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.