Planerar att byta yttertak på mitt radhus som omges av grannar på båda sidor. Mina grannar är tyvärr inte sugna på att själva byta tak, så det blir att anpassa sig till omgärdande tak. Tänkte kolla med expertisen här vad ni anser om min takbytesplan.

Befintligt undertak är i min mening undermåligt, ett slags board som på en del håll släppt från takstolarna på platser som är svåra att komma åt. Klara tecken på att fukt tränger in i undertaket.

Komplicerande faktor:
Jag vill gärna ha ett riktigt undertak. Men om jag lägger råspont på takstolarna kommer hela taket att komma upp ett par centimeter vilket inte funkar väl med grannarnas tak. En person föreslog att jag hyvlar ned takstolarna för att lägga det nya yttertaket på samma nivå som grannarnas, men det skulle jag gärna undvika.

Tänkt lösning:
Fästa takplywoodskivor mellan takstolarna med hjälp av vinkeljärn. Undertaket kommer då i nivå med takstolarnas överkant. Plywoodskivorna ska ligga så "dikt an" mot takstolarna som möjligt. Takstolarna blir dock exponerade. Skydda takstolarnas överkant överallt med remsor av takplåt (30 cm breda kanske?) som fästs i plywoodskivorna. Sedan takpapp på det, läkt och takpannor på vanligt vis.

Riskkonstruktion? För/nackdelar? Andra förslag?
 
Vad har du för takbeläggning? Tjocklek på ev.bär/ ströläkt?
 
Betongpannor, ~35 år gamla jönåkerpannor. Läkten är väl av standardtjocklek såvitt jag minns. Ungefär i linje med den byggmax säljer som är på 23x36mm.
 
Om du har board borde du ha grövre bärläkt eller är det plywood du har? Du kan använda 17mm råspont för att tjäna några millimeter.
 
Jag ser ingen vits i att byta undertaket. Board, plyfa, duk, råspont+ papp - allt finns och allt detta är OK och godkänt.

Blir det fuktigt så beror det antingen på ett otätt yttertak eller den sedvanliga kallvindsproblematiken, dvs fuktutfällning mot undertakets insida eller andra köldbryggor.

Att byta till annan konstruktion på undertaket hjälper föga.
 
Jag kommer att byta yttertaket samtidigt. Men nog skiljer det i kvalitet på olika typer av undertak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.