Y
Håller på i garagets ena vägg justnu.

Läste att jag skulle lämna 2mm mellan osb skivorna.

Men ska skivorna sväva en bit ovanför betonggolvet eller kan de stå rakt på vilket hade underlättat projektet.
 
Hej.

Jag vet inte vad som är rätt eller fel. Håller själv på att renovera källaren och ska börja skruva upp innerväggar och jag kommer att sätta OSB skivorna ett par mm upp från betonggolvet för att minimera risken för fukt.

Henrik
 
  • Gilla
Krokstrand
  • Laddar…
Har du syllisolering under syllen? Jag tror att du svarar ja, tycker du då att du ska ställa annat trä på betongen?

Lägg två bitar masonit som du ställer skivan på, fäst den med skruv på mitten och uppåt, ta bort masonitbitarna (innan du skruvar hela vägen ner, enklare att få bort dem när man kan böja ut skivan lite.).

Och har du inte masonit, ta en slaktad tumstock, eller vad som helst som är nån/några millimeter tjock.
 
Y
Ok. Några mm ovanför.

Men... Nästa steg blir renoveringsgips, ska den också sväva?

Tänk om man står och blöter ner golvet, inte är det väl superbra att vattnet går förbi skivorna och fuktar reglarna istället?

Eller brukar an dra silikon längst nere?
 
Kan berätta om min plan.

Jag har ångspärr i garaget, bakom osb'n, därefter normalgips GN 13,5 (eller va den nu heter, gyproc iaf).
Denna plasten är utvikt på golvet.
Denna tänker jag skära av ca 4cm utanför gipsskivan, vika upp, stifta fast.
Foga springan med någon universalfog, troligtvis den svarta sikaflex ATconnection som jag använde till nockpannorna (blev en tub över).
Spika dit en målad golvlist av enkel modell någon mm över plattan.
 
Redigerat:
Ska väl lägga till att jag vet inte om det är så man brukar göra, troligtvis inte, för mycket pill för normalsnickaren. Hur mycket ska du plaska?

Men jag vet att det finns syllisolering med färdig kant för de invändiga skivorna.
Men när jag skulle resa garaget så fanns inte det hemma hos lokala bygghandlaren och tog för lång tid att få hem. Tror det kallas syllskydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.