Vad ska jag ha för längd på spiken när jag ska spika upp 45x95 reglar på fasaden? Har letat men inte hittat något bra svar.
 
3,4x100 galvad trådspik.

EDIT: Varför ska du spika upp reglar på fasaden?
 
tilläggsisolera!!!

sitter reglarna bra då, jag menar räcker det?
 
Ska du isolera 95mm?
 
Det beror helt och hållet på hur fräscht virket som du spikar in i är.

Jag hade nog hellre valt att skruva och då hade jag valt Corrseal 5x80 eller 5x90 mm skruv från Essve.

Förmodar att du ska isolera med en 45/50 mm rulle. Varför använda så grovt som 45x95? 45x45 räcker gott och väl. (Den sparsamme går ner till 34x45...)
 
tänkte använda 95 mm skivor?

vad är det för speciellt med de skruvarna?
 
Om du ska isolera så tjockt så skulle jag rekomendera fasadskiva. Motsvarar nästan det dubbla av vanlig isolering. (50 mm motsvarar 88 tror jag det var)

Ska du ha en 95 på högkant så räcker ju självklart inte 100 mm spik. Inte heller 80/90 mm skruv. Du måste upp på 150 mm. och förborra före varje skruv.

Du kommer att få väääääldigt djupa smygar in mot fönsterna om du ska tilläggsisolera med 95mm...

EDIT: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=11752 Finns i tjocklekarna 30, 50 och 80 mm
 
Redigerat:
2st 45x45?
 
ska byta fönster, men kanske ska kolla fasadskivor då, något tips om bra skivor?

Enk har tänkt på det också.

Ni tycker alltså inte att det är någon bra idé med 95 mm isolering och 95 reglar?
 
Avbytaren skrev:
Ni tycker alltså inte att det är någon bra idé med 95 mm isolering och 95 reglar?
Nej.
 
ok och vilka skivor rekomenderar ni?
 
Det går fortare och du slipper köldbryggor om du spikar 45x45 i kors, sedan vindduk, gles, panel
Om du går in på mitt projekt så finns det några bilder på hur jag har gjort...
 
vilka skivor rekommenderar ni?
 
JAg har tilläggsisolerat några hus med Isovers Fasadskiva. Själva jobbet med isoleringen går hur fort som helst. En normalvilla isoleras på 16-24 timmar. Sedan tillkommer att slå på den nya panelen.
 
vojma skrev:
JAg har tilläggsisolerat några hus med Isovers Fasadskiva. Själva jobbet med isoleringen går hur fort som helst. En normalvilla isoleras på 16-24 timmar. Sedan tillkommer att slå på den nya panelen.

Det låter ju jättebra men vet du någon återförsäljare i västerviks-trakten? Om jag skulle isolera med isover istället så behöver jag alltså inte 45x95 reglarna? utan jag sätter det bara mot de gamla reglarna och sedan spikläkt och sedan panelen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.