När jag bodde i lgh så fick inte hantverkarna börja innan 8.00 på morgonen enligt regler (gällde inte bara hos oss alltså..).. så de började oftast packa upp sakerna runt 7.30 för att sedan börja "väsnas" runt 8..

Rent allmänt så ska man ju kunna kompromissa.. vi bor nu i hus och renoverar en hel del .. inne stör det ju bara oss själva. Men vi har haft en del uteprojekt som stör grannskapet.. och då har vi haft öronen på skaft. Brukar försöka anpassa oss både efter vårt tidsschema och deras närvaro.. dvs om de har gäster och middag ute så brukar vi avsluta "oväsendet" tidigare på kvällen.. så de får lite matro med sina gäster.. men annars brukar vi nog hålla på från 9-20.. give or take.. :)

Jag tycker dock att 8 gränsen de hade på morgonen är en bra gräns när man bor i lgh..(samma då för parhus/radhus.. där man bor nära nån annan)..kvällstid är lite lurigare.. är det småbarn i området kan ju de gå och lägga sig 19 på kvällen.. medan de som jobbar heltid kanske precis ätit klart då och vill jobba ett par timmar (enda chansen de har att arbeta på huset/lgh ju).. 21 är min smärtgräns när jag gör något ute.. (slutar som sagt oftast 20)..

MEN.. är det nått speciellt man håller på med kan man alltid prata med grannarna ju, oftast är de förstående.. det gjorde vi när vi borra efter bergvärme tex.. några åkte bort och några andra stängde fönstrena haha.. men alla tyckte det var spännande ;)

MVH SAndra
 
Alla vi har ju olika liv. Vissa jobbar nätter medan andra har lättväckta småbarn och bor man som vi i parhus måste man ta lite hänsyn och förklara för sin granne varför hans oljud stör.

Annars tycker jag 7-20 vardagar och 9-21 på helger är ok för oss att väsnas i området.

Vår granne har ingen förståelse alls utan ser han att vi har lunchgäster utomhus tar han fram gräsklipparen eller börjar såga något - när gästerna gått så är det tyst från hans sida igen.

Honom har jag pratat med men han bryr sig inte.
 
  • Gilla
Karandehl
  • Laddar…
Jag tycker fortfarande det är spännande att veta vad klockan var när TS tyckte det var för sent.
 
Regler hit och dit bäddar ju bara för ännu mer osämja. Inte spelar det nån roll vad klockan är, det handlar väl om vad grannen gör eller inte gör just vid tillfället. Folk lever faktiskt inte bara 7-16 längre, vi är många som har oregelbundna arbetstider, jobbar helg, jobbar natt, har barn, inte barn, ung och lättsomnad, gammal och stendöv osv. Bästa är nog som nån skrev tidigt i tråden att helt enkelt snacka med omgivningen. Det är ju omöjligt att visa hänsyn om man inte vet hur omgivningen har det.
Bor man i lägenhet är det ju en smal sak att sätta upp en lapp i trapphuset:
"Hej, jag renoverar just nu min lägenhet och kommer säkert störa mina grannar ibland. Ring 070-blablabla om du tycker jag väsnas, det är aldrig min avsikt att störa."

I min förra lägenhet hade jag en granne som jobbade natt. Inte tusan visste jag det, förrän en dag när han kom upp till mig, ilsken som ett bi och var förbannad för att jag alltid spelade musik på dagarna :p
 
Ahh, den gillar jag. Har inget konto på Youtube men gillar definitivt det du gör.

Men du vet kanske inte hur nära den xx egentligen är :)

Kjell G
 
jag tror inte han är så nära :)
har dock en del konkreta spår, så om jag får ihop finansiering ska leta upp honom.. hoppas jag inte får stryk, hehe.
 
kollade nyss Pirates of The Atlantic - bra gjort! Trodde ett tag att du blev kölhalad :) men norrmän är betydligt mer civiliserade än så. Lycka till med finansieringen, tycker du har en härlig glimt i dina filmer och en god portion självironi.

Kjell G
 
tack så mycket!
det blir samma stil i dokumentären. eller troligtvis mer. jag har ju ingen erfarenhet som grävande reporter och det kommer garanterat att framgå.. i tillägg blir det nog lite snacks om mitt inte alltför lyckade husprojekt. man måste ha självironi för att bo som jag gör, hehe.
om du själv vill stöda filmen finns det info i texten under filmen..
 
mr. malgräva skrev:
Verkar svårt att filma hela dock, det är inte så många som verkar tycka det är värt att stöda projektet: [länk]
Skoj projekt!
Ett litet bidrag lämnat :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.