Har öppnat kopplingsdosor i mitt garage. Allt utanpåliggande.

Det är olika åldrar och typer på kablarna mellan dosorna. De flesta har mantel, men en har inte det och det är där jag undrar om det är rätt.

På ett ställe har man behövt en tändtråd och då har man tagit en fyrledarkabel utan mantel.

Bortanför den, räknat från matningen, så är alla biledarna anslutna med varandra. När de sedan (på "tillbakavägen") kommer till kabeln utan biledare, så är de ihopkopplade med jorden.

Är det ok att det ser ut så här?

Närmare matningen är där på nytt en kabel med biledare. Där är manteln ansluten till jorden i kopplingsdosan mot matningen, men inte med jorden på andra hållet. dvs med den kabel som saknar mantel. Där är alltså manteln bara avklippt.

Detta blev kanske krångligt skrivet? Hoppas någon fattar vad jag menar.
 
Det finns inget krav på att det ska vara "mantlad" kabel, men har man mantel så ska den vara ansluten till jord åtminståne i ena änden. Om alla mantlade kablar har mantel kopplad till jord så bör det vara ok.

Men man får inte "bryta" jordanslutningen, dvs att biledarna på mantlarna är anslutna till varandra och inte till jord.
 
Tack, det var klargörande!
 
Äldre kablar, föregångaren till dagens EKLK, fanns dessutom i utförande där manteln med tillhörande ledare är grov nog att vara godkänd att användas som skyddsjord, och inte bara för att jorda själva manteln.
 
PST skrev:
Det finns inget krav på att det ska vara "mantlad" kabel, men har man mantel så ska den vara ansluten till jord åtminståne i ena änden..
Vi skall väl förtydliga att det inte finns sådana krav i garage, men väl i andra miljöer.
 
Dessutom kan man tillägga att i samma rum kan det vara bra med mantel på vissa kablar men inte behövas på andra. I ett garage där man mekar kan det nog vara rätt bra med mantel på kablar som går nedanför takhöjd, medan de som går uppe i takhöjd är det kanske inte så stor risk att man råkar tappa ett motorblock mot :)
 
Ingen som har SS 4240219-4 och kan kolla vad som står om manteln där?
SS 4240219-2 (EKRK) också vore intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.