Hej jag har ett helt nytt hus med ett isolerat ute rum med golv värme slinga i. Ute rummet har 2st stora santex skjutpartier med aluminium skena som partierna rullar på och den läcker in kyla såklart så jag undrar ifall jag ska ha värme på eller av i ute rummet för att undvika kondens för har hala uterummet gipsat, spacklat och målat så jag vill ju inte att det ska bli skit av allt. Det måste vara lite värme på i slingan sa rör mokaren men ska det vara så lite som möjligt eller 22 grader som det är inne i huset?

Glasen i partierna är av bästa u värde annars.
 
Fukt rör sig "från varmt till kallt", dvs så länge man har en fuktkänslig yta varmare än en som inte är det så är det lugnt. Att rörisen sa att det måste vara värme på hela tiden tyder på att det är vattenburen golvvärme du har och det är helt enkelt för att det inte skall frysa i rören! Så det räcker med "så litet som möjligt"... och förstås om du har växter i uterummet som inte tål frost så bör man hålla det rummet över nollan iallafall....
 
jo det är vatten buren golvvärme.
Men om jag har så lite värme som möjligt men ändå ca 5 plus grader så ska det inte bli kondens så det rinner vatten i skenan över och under partierna så gipsen blir blöt?
Jag ångrar att jag inte putsade ute rummet men hoppas det håller som det är?
 
För att det ska bli kondens måste luftens daggpunkt uppnås...dvs fuktig varm luft som landar på en kall yta. På vintern är uteluften kall och "torr som fnöske" och om den då kommer in i något uterum som är några grader varmare blir den ännu torrare....(= ingen kondens), men visst, på själva glaspartierna kan, och blir det gärna kondens/is, om det är inneluft (som är fuktig och varm) som tränger ur huset och hamnar på glaspartier i uterummet. Men lite fukt då och då skadar inte gipsen, gips i sig kan ju om jag inte missminner mig ha en hel del vatten bundet i sig ("kristallvatten"), dvs suga upp fukt och sedan avge den när den upphettas..

blir det för mycket fukt blir gipsen mjuk och tillsammans med värme kan det mögla.. men det är väl bara att prova sig fram... skaffa en fuktmätare och kolla hur det ser ut vid olika klimatförhållanden i uterummet...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.