hejsan! jag heter tobbe och är 21, Jag har jobbat lite som snickare(1-2 månader) men han jag jobbar hos är inte helt seriös och jag får inte jobba mån-fre(nu har jag varit ledig 1 och en halv månad, jobbade 2 dagar sen ledigt igen...) Fick kontakt med honom genom min kusin som senare fick sparken lol....

Har tidigare haft det väldigt strulig och suttit i fängelse och inte gått nån utbildning.... (kommer detta stula till det?)

Frågan e mest hur blir jag snickare :S? Har läst runt lite om traditionell lärling men jag har ingen aning om hur jag ska söka till lärling.. Vem tar jag kontakt med? Kan jag ens bli lärling utan utbildning?

Jag har fortfarande övervakare etc, etc, Men jag vill helst inte blanda in dom för att jag tycker att dom bara strula till allting mer för mig.(Om nån tänkte på att jag kunde fråga dom)

Jag har fastnat för snickare för att jag tycker det är riktigt roligt att bygga saker(kan inte tänka mig så mkt annat då jag har väldigt svårt att göra saker jag inte gillar) Har verkligen hittat de jag vill göra men inte hur jag ska kunna göra det.:x(har aldrig strulat med jobbet, och han jag "jobbar" åt tycker att jag jobbar jätte bra)

Ehm, hoppas ni förstår, kan inte formulera mig så bra när jag skriver :p Hoppas att nån skulle kunna putta mig i rätt riktning om hur jag går tillväga för att söka lärling plats.

Tack/Tobbe
 
Hej Tobbe, och välkommen till Forumet. Det Du skriver låter inget vidare tycker jag. Jag trodde det fanns så många stationer att få hjälp från, för en kille som dig. Naturligtvis borde Arbetsförmedlingen kunna det här med lärling, praktik, skola. Kanske du kan få hjälp om du talar med personalansvarige vid någon byggfirma. Att få lite jobb, för svart betalning, hos någon småskuttare, tror jag däremot inte på. Du får inrikta dig på en seriös praktikplats, för du har trots allt, många år att jobba. Kanske någon annan på Forumet, kan ge mer hjälp.
 
Tack, Jo de finns ju massor av saker som ska hjälpa till.... Men dom bara strular till allt hela tiden, varför kan de bara inte vara så lätt att bara låta mig börja som lärling?! dom ska alltid göra massa HELT onödiga möten där jag inte får ut nått alls! å när mötena e klara händer ingenting.... Jag va hos arbetsförmedlingen och ville ha nått slags lärling plats men dom gav mig massa diskarjobb jag kunde ringa till... ringde och fick sjävklar inte jobben....! Jag försöker helt ärligt att göra livet bättre men ingen ger mig några bra svar... jag vill inte ha nått annat än ett jobb absoulut helst snickarjobb eftersom att jag verkligen gillar att bygga.. inte så mkt att begära tkr jag iaf... Men ska jag bara ringa en firma å fråga? i så fall vilka ska jag ringa och vad ska jag säga -.-? har ingen aning eftersom att jag bara har strulat hela tiden...
 
tobie tobe du får absolut inte börja ta eget ansvar för ditt fortsatta liv för då slår arbetsförmedlig,socialen och övriga myndigheter bakut.
Du måste tvärtom låta dessa myndigheter bestämma vad som är bäst för dig.
Kanske du kan få gå en kurs där du lär dig tömma papperskorgar på ett ergonomiskt vis.
Men tro att dom ska hjälpa dig att skaffa ett jobb som du dessutom har fräckheten att tycka om och själv engarera dig i lär va otänkbart i deras värld och det lär kräva en utredning.
Jag menar:
Vem tror du att du är egentligen?
Bli som vanligt folk utan deras inblandning är ju horribelt!

Skrivet med ironi och det är inte ens roligt men tror tyvärr sanningen ligger hyfsat nära det jag skrev.

Egentligen har jag inga tips till dig mer än att du ska hålla dig undan skojarna och försöka hitta nån seriös mindre snickare du kan få jobb hos men tyvärr är nog även det rejält svårt då arbetsgivare har ansvar för sina anställda och inte kan anställa hej vilt.
Ett alternativ kanske kan va att bli F-skatte arbetare ??
DVS du är egen som "hyr" ut dig till firma och på så vis kommer runt en del, även trygghet för dig då.

Egentligen borde jag inte svara alls men kunde inte låta bli.
Lita inte på att det jag skrivit är sant.
Lycka till!
 
Okey, så jag borde ta kontakt med en mindre snickarfirma och kolla? men hur vet jag vilken firma som e lite mindre och seriösa? om jag kollar på till exempel eniro så har jag inte en aning om vilka som e storbyggare och så. Hur kan man kolla up de?
 
Håller inte med det om F-skatt. För att fixa det tror jag T måste ha lite mer erfarenhet av hur det seriösa livet funkar. Bättre om han hittar nån byggare som kan ta honom under vingarna och lära upp honom.
 
Uhm, vill nån förklara vad F-skatt arbetare är?
 
Det är att du driver en egen firma där du hyr ut dig själv. Vitsen är att "arbetsgivaren" slipper ta ansvar för en anställning. Det kan då bli lättare att få jobb. Problemet är att det är svårt att driva egen firma och om inte jag fattat fel, dessutom inte helt rätt i lagens mening att göra så här.
 
Du kan kolla vilken ungefärlig omsättning företag har genom att googla på deras namn. Då brukar man få träffar från t ex www.121.nu
 
okey, då förstår jag, men ska jag bara välja ett företag med dålig omsättning (om dom har dålig omsättning kanske dom inte klarar en lärling så typ mellanbra omsättning då?) och ringa och fråga? Vad ska jag säga till dom? Typ ba, Hej jag heter Tobias och jag undrar om de finns någon lärlingsplats hos er?

asså.... känner mig helt lost -.-
 
Vet inte om det funkar men ett tips är väl som alltid att klippa håret, duscha, ta på rena kläder och använda sin bästa kroppshållning och besöka dem?
 
Uhm, visste inte ens att snickare har kontor, lr jo storbyggare brukar väll ha de, men de e väll inte dom jag ska ta kontakt med. lr? börjar bli förvirrad... måste bort från datorn för idag, börjar klättra på väggarna snart hehe. Tittar tillbaka imorrn.
 
Det var lättare förr.
Första gången jag sökte jobb var 1986.
På industri.
Jag cyklade dit nånstans på slutat av sommarlovet när farsan började tröttna på mig hemma.
Dök upp oanmäld och visste ingenting mer än att han som anställde folk kunde heta nåt med personal så jag frågade efter personalchef.
Logiskt va? :)
Vad kan du?
Jag kan allt!
Har du betyg?
Jo jag gick ut verkstad med 0,75 i medel.
Kan du börja på måndag?
Jo.
Det var inte svårare än så förr.


Inte ens efter att ha misskött sig duktigt var det svårt att komma tebaks.
Du lämnade ju i alla fall in läkarintygen :)
Tider det :)
Numera fast :(

Men nåja.
Vad menade jag
Antagligen att är man kass som jag så fastnar man i en fast trygg anställning som leder en till hjärtinfarkt(har redan) men inte så mycket mer.'
Har du ambitionenen så utveckal DITT LIV VIDARE.
 
Jag ställde upp för ett av mina ex brorsa för en del år sedan då han äntligen hade tagit sig i kragen och lagt droger och skit på hyllan för att ta tag i livet.

Inte lätt för en sådan kille att komma in på arbetsmarknaden men arbetsförmedlingen stöttade upp till 100% och jag gav honom EN chans vilken han faktiskt tog...
Det började som en praktikplats en tid och sen övergick det till anställning med lönebidrag under ett par års tid och det rullade på bra.

När lönebidraget började rinna ut i sanden så hade jag redan från början gjort klart att jag tyvärr inte kunde ha honom kvar då jag inte ville satsa denna mängd pengar på bil, maskiner, verktyg m.m för att han skulle vara självgående.
Då löste det sig genom att han började hos en kollega till mig istället och då fick han fullt lönebidrag från början och sedan körde de på ett par års tid.

Idag driver killen eget sedan i våras och det rullar på bra och han har verkligen tagit tag i livet och skaffat familj och villa m.m

Tror inte det är några problem att få arbetsförmedlingen att ställa upp men man får kanske själv jaga rätt på ett företag som är intresserade av att ta in en.

Jag hade börjat med och fråga arbetsförmedlingen vad det finns för möjligheter till ekonomiskt stöd till ett företag om du själv hittar något företag som kan vara villiga att satsa på dig och ge dig chansen.
När jag fått detta klart för mig så hade jag gått ut i mitt närområde och spanat efter hantverkare/snickare och sedan presenterat mig och kört på...
 
Att kolla upp möjligheterna till lönebidrag är en bra början, det kostar att ta in oerfaren personal så med bidrag så kan ju den tröskeln bli lättare att komma över. Sedan så har du ju redan kontakt med en snickare, du kan ju kolla om han är intresserad att ta in dig som lärling på fulltid om han får lönebidrag. Det kan ju vara så att han inte är så oseriös som det verkar. Eller så kanske han kan hjälpa dig att komma i kontakt med någon annan firma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.