Hej.
Ska till med att dra en kabel på min vind.
Har inget golv eller liknande där, så när jag ska ta mig någonstans så klättrar jag på takstolarna. Klarar innertaket av att jag kliver på det eller måste jag hålla mig till takstolarna? Det såg ut som att de var råspånt från vindhållet sen är det någon slags panel från insidan sett. Borde vara ca 1200 mellan takstolarna.

Varför jag undrar e för att jag ska ut till takfoten med en kabel och lär därför skotta undan all isolering i ett fack för att kunna komma åt.
 
Virket är där för att hålla isoleringen och undertaket samt som genomtrampningsskydd men det är inte tänkt att gå på. Förr var det vanligt med råspont, men idag används i regel glespanel, tex 34x70mm S-300mm.
 
Skulle det palla för att krypa på det. Kommer max att vara 1200mm från en vägg under.
 
Inget att rekommendera! Lägg ut ett par plankor mellan takstolarna istället! Glespanel bör vara spikad med dubbla 3-tumsspikar i varje takstol och kan då tåla en normalbyggd person, men är det bara en spik så är det riskabelt och du vet ju inte hur det är uppsatt.
 
Redigerat:
Det håller nog, men beroende på vad du har för material i innertaket så är ju risken stor att du får en spricka. Råsponten kommer svikta när du belastar den.
Kan du inte släpa upp några brädor eller en tjockare skiva och krypa på det?
 
Lär nog försöka få upp ett par brädor. Sprickor e jag inte orolig över då det är panel i taket.
Får se om jag ens drar kabeln där nu.

Försöker koppla in en shuntautomatik ifall någon undrar och har pannan på nedervåningen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.