Hej!
I ett rum med snedtak, vilken vägg passar eg bäst som fondvägg? På de "sneda" väggarna sitter dörr på ena o fönster på den mitt emot, sen är det en lång "låg" vägg och en "fullhöjdsvägg"... Vill att rummet ska kännas stort o ljust men önskar ändå få in lite tapet som livar upp. Rummet är ca 7kvm.
 
Beror på var och vilka möbler som ska in där, liggande ränder gör att det upplevs bredare. Stående att det upplevs högre så kanake en fondvägg på den hela väggen och liggande ränder på övriga om man absolut måste ha en fondvägg
 
Jag hade tänkt hålla tre (eller två) väggar enfärgade så att det inte blir så mycket mönster. Tror det kan bli tillräckligt rörigt ändå då det ska bli barnrum o är så litet. Men stående ränder kanske vore bra på den låga väggen då... =)
 
Kolla midbecs barnkollektioner, har rätt fina tapeter för barn. Www.midbec.se
 
Beror lite på rummets mått, men normalt sett säger jag den hela fullhöjdsväggen. Men i och med att rummet verkar vara på längden kan rummet kännas för långsmalt om det är en av kortsidorna som blir fondvägg, oftast vill man välja fondvägg så att rummet känns mer kvadratiskt. Detta beror dock en hel del på färgval och möblering också.

Vore bra med en enkel ritning med lite mått så går det att ge mer träffsäkra råd.
 
Tyvärr lyckas jag in få in nån ritning men kan föröska förklara rummet ändå. Man kommer in på ena kortsidan som är "halv", "fullhöjdsväggen" (ca 3,5m lång) är då till vänster, väggen mittemot är "halv" och har ett fönster, väggen till höger är låg (ca 1 meter hög). Hoppas det ger en ungefärlig uppfattning om hur rummet ser ut, med mina "hitte-på"ord... =)
 
ser ingen plats för fond. När alla möbler kommer in i 7m2 rum så blir det inte mycket väggyta synlig, gissar jag
gaia
 
Det beror väl på hur mycket möbler man har?
 
Det är enligt min åsikt den stora, långa, hela väggen du kan ha som fondvägg, tar du på någon av den "halva" blir det inte mycket till fond och tar du på den låga ser det bara ihopklämt ut, särskilt som det brukar vara där man ställer sängen.

Ta gärna upp en av färgerna i tapeten på de tre andra väggarna (helst basfärgen). På den låga väggen kan du måla någon detalj (tex en bred lodrät linje eller nåt) i någon annan färg från fonden, så kan du ta upp det på någon möbel, eller om du har tur, hitta ett tyg i en kontrastfärg från tapeten.
 
Fondvägg hit eller dit. Sätt den i taket om du vill!

Länkar in lite bilder så får du kanske inspiration och kan avgöra själv vad du/ni gillar.

CSC_08310001.JPG tapetsera_tak_89057173.jpg 12553-snedtak.jpg stina_mix_86291782.jpg Untitled-129.jpg sullivan_121273386.jpg
 
Å, tack så mycket, bilderna gav verkligen insppiration! =) Tror det får bli fondvägg runt fönster + den låga väggen, o dess bottenfärg på övriga väggar! =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.