Undrar om det finns något sätt att slippa få bilen nertrampad av kattfötter hela tiden, inte särskillt kul om man tvättat o vaxat:@
Har monterat rörelselampa i carporten men verkar inte ha någon betydelse.

Mvh.
 
http://www.ideverkstaden.com/gravlingfalla.html

Fångade en katt som gjorde misstaget att bajsa på våran tomt, och det visade sig vara grannens katt, som numera efter att ha suttit i fällan ett antal timmar inte gärna hälsar på oss längre :)
 
Om man vill avhålla sig från djurplågeri så kan man kanske testa med "Fy-spray" eller vad det kallas, sådan där spray som katter inte gillar lukten på. Om du sprayar det längs öppningen på carporten så kanske det avskräcker?
 
Att fånga katt i godkänd fälla är knappast djurplågeri, skulle snarast säga att det är kattägarna som är största problemet, som sällan bryr sig så där speciellt mycket om sina katter...
 
Att fånga katten skulle jag inte kalla för djurplågeri. Däremot att hålla den instängd i fällan ett antal timmar.
Jag håller med om att kattägare i allmänhet (inte alla, så är det sagt) borde se efter sina djur bättre.
 
Fällan var preparerad med vatten också, så någon större nöd gick det inte på kissen under de max 3 timmar den satt där (och skämdes tydligen) :)
 
Som erfaren kattägare kan jag hälsa att det är svårt att få ordning på det, men lite tips har jag förhoppningsvis ändå. Det katten söker är ju värmen från motorn, därför trivs de så bra där.

Att fånga katten i en godkänd fälla (kan lånas hos Djurskyddsföreningen, oftast helt gratis) och hålla den fångad några timmar är inte djurplågeri. Utställningskatter sitter i bur totalt upp till ett par dygn en utställningshelg utan att må dåligt av det, så allt under 24 timmar tycker jag är okej.

Ett spraytips som är både bättre och billigare än Fy-spray är en vanlig vattenspruta som man hällt lite citron och ättika i, det tycker katter luktar väldigt illa, men vi gillar doften. Man kan också spraya parfym på carportens stolpar, det ogillar många katter.

Du kan lägga en presenning på bilen coh preparera den med ovanstående vattenblandning eller parfym om det inte räcker med storlparna i carporten.

En sista utväg att testa är också en sån här myggjagare som sänder ljud. Det skrämmer även barn, tonåringar, råttor och möss samt vuxna med god hörsel.
 
En myggjagare får vi nog skaffa. Låter väldigt bra att den håller ungdj... på avstånd.
 
Brorsan fick tipset att testa den mot spindlar. Spindlarna är kvar, men han och hans fru kunde inte vara på altanen på andra sidan huset utan att få huvudvärk, även om de inte hörde ljudet, och barnen tyckte det var mycket obehagligt.

Men katter är vanedjur, så skulle det vara så att ni själva störs av den men den ändå verkar funka så är det inte omöjligt att det går att ta bort den efter några månader. Vi har haft dörren till vårt gästrum stängt när katterna nyss flyttat hit, för drygt ett år sedan, men hela sommaren har det varit öppet för det mesta och de går inte dit, trots alla mysiga högar med täcken, kuddar och ren tvätt.
 
Vi har många katter. Som går fria. (Är vi så dåliga pga detta? Att vi tagit hem, hemlösa katter, kastrerade de för egna pengar och matar de?).

Jag skulle inte ha ngt emot att ngn fångar de, håller inlåst i några timmar och srn skrämmer med vatten. Som ägare till en bil, hus eller annat, har man visa rättigheter. Bl.a. att skrämma bort oönskade djur.

Kör på!

P.s. eller skaffa kattskrämma.
 
BigGitt skrev:
Vi har många katter. Som går fria. (Är vi så dåliga pga detta? Att vi tagit hem, hemlösa katter, kastrerade de för egna pengar och matar de?).
Jag skulle vilja påstå att det beror på hur du bor. Bor du på landet spelar det kanske inte så stor roll om katterna springer runt?

Bor du däremot i ett tätbebyggt villaområde med lekplaster (sandlådor), rabatter och annat som katter gärna kissar/bajsar i är det nog inte lika trevligt för era grannar och kan säkert bli ett irritationsmoment.
 
Eviljava

Ok. Nu bor vi på "landet" men fram till 2005 i Malmö. 10m till närmaste ganne. Han skrämde katterna några gånger och sen vågade de sig inte in på hans tomt!
Ovh visst, har vi ingen aning vav våra katter gör idag. Närmsta grannar 150 resp 200 m ifrån.
Och själva har de både katter som hundar. Och SMÅ barn.
Det är för många där ute som vill skrämma katter med luftgevär. De fattar inte att 10J dödar eller skadar dessa djur.
 
Du ska ha en stor eloge BigGitt för att du tar hand om hemlösa katter. Jobbar själv i en ideell förening som tar hand om hemlösa katter.

Har svårt för människor som klagar över så futtiga problem att en katt går över deras tomt. Skaffa er något vettigt att engagera er i istället för era i-landsproblem. Själv föredrar jag djur framför människor.
 
Ödman, att du har svårt för sådana människor ser jag som ett i-landsproblem ;-)

BigGitt: Har inte sett någon i tråden gnälla över utekatter, eller skälla på att du tar hand om dem, så jag förstår inte din upprörda parentes.

Vad gälelr bilar är det ju inte bara för att slippa de små söta tassavtrycken, utan även för att okstrerade katter kan kissa ner och faktiskt förstöra en bil om de lyckas komma in, samt att det faktsikt är farligt för katterna. I många bilar är det fullt möjligt att krypa in i motorrummet, och ligger de där när bilen startar mår de oftast inte alls bra sedan.

För att inte tala om att allergiker måste ha rätt att vistas på sina altaner och inte ska behöva tvingas ta in dynor när de inte är där.

Nä, vi kattägare får allt försöka ta vårt ansvar, ta hand om våra ktter, acceptera att fokl som inte vill ha dem i sin närhet skrämmer dem och bistå med tips och råd. När grannfrun bröt benet fick hon ett vattengevär av mig för att kunna skrämma bort mina katter från sina nysådda trädgårdsland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.