Här en fin tjock bordsskiva i furu som jag tänkte snickra ihop två par korslagda ben till.
Min plan är något i denna stil:
1. Fräsa ur benen till halva tjockleken så att de kan låsas i varandra.
2. Mellan benparen har jag en horisontella tvärslå som jag kilar fast mitt krysset på varje sida.

Frågor:
1. Har någon en ritning på något liknande?
2. Vad ska jag använda för virke för benen? Räcker det med 45x120 från byggvaruhuset som jag låter ligga inomhus i press ett par månader, eller kommer det att bli krokigt med tiden? Ska jag undvika krokiga ben genom att limma ihop flera tunna plank istället? Andra förslag?
3. Använder jag 45mm tjockt virke kommer det endast att vara ca 22mm där jag fräser ur. Räcker det?
 
1. har ingen ritning tyvärr, men det finns säkert om man googlar lite
2. 45x120 borde vara (mer än?) nog även i snabbväxt furu, men det kommer inte att bli helt rakt av att ligga i press (om du nu lyckas hitta något som är rakt från start). Du får hyvla efter att det torkat, vänta och sedan förmoligen hyvla lite till. Limmar du flera tunnare blir det mera formstabilt.
3. Problemet är väl inte 22mm, utan att snabbväxt byggvirke inte brukar vara så kompressions...beständigt? eller vad det kan heta. Risken är att kanterna i krysset med tiden komprimeras så att fogen blir glapp och det blir rangligt (limmar du fogen ärdet kanske inget problem, men skall den bultas ihop/fogas med en tvärslå är risken att det rör sig och kanterna trycks ihop så att fogen blir glapp).

/woodchuck
 
Kan jag kanske använda en limträstolpe 78x58 så kan jag köra igång direkt och slipper allt förarbete med torkning och hyvling?
 
Du kan vändlimma så blir benen mer formstabila. Dock bör du vänta tills fukthalten i virket är 8-12% för möbelsnickeri... å andra sidan kommer du inte under ca 20% med metoden vänta... du behöver en tork... Så för oss vanliga dödliga får det väl bli vänta tills ca 20% och sen vändlimning. Har man högre krav så blir det att köpa torrt virke, dvs inte på brädgården...

/Kilensnickare
 
Tänkte du dig något sånt här?

45*120
 
  • CIMG0275.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt!
Precis så, fast det är ett lite högre köksbord. Också tänkte jag låta tvärslån gå igenom krysset och kila fast den. Hur gjorde du med virket? Hur fäste du tvärslån? Några andra lärdomar du kan dela med dig av?
 
Tror inte det vrider sig så mycket då de är rätt korta. Tvärslån skruvades med tre långa skruv som sen spacklades igen. Nu syns i och försig spacklet då trät torkat ihop sig men räknar med att få slipa och måla om det framöver då ungarna går rätt hårt åt mina möbler. Urtagen sågades lätt i kap/gersågen massa gånger så man slapp stämjärna bort så mycket. För att benen skulle bli jämnstora gjordes först kryssen och sedan kapade jag till dem med en rätskiva och cirkelsåg. Här är ett jag kollade på innan jag började.
 
  • kryss2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kryss1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Se min blogg på Nysågat.se
http://www.nysagat.se/gallery/gruvberget/bockbord-med-bankar?page=0,0,1

Jag gjorde en pappersmall i skala 1:1, limma gärna upp på kartong så får du en verklighetstrogen modell, kryssben kan vara lite krångligt om man vill få det proportionerligt.

Numera har jag en Festool Domino, det var väldigt mycket jobb att göra traditionella tappfogar i vinkel
 
Gruvberget skrev:
Se min blogg på Nysågat.se
[länk]

Jag gjorde en pappersmall i skala 1:1, limma gärna upp på kartong så får du en verklighetstrogen modell, kryssben kan vara lite krångligt om man vill få det proportionerligt.

Numera har jag en Festool Domino, det var väldigt mycket jobb att göra traditionella tappfogar i vinkel

Varför gjorde du inte urtag i kryssbenen istället för att fräsa och limma ihop 3 delar?
 
Jag har studerat ett antal gamla s k bockbord med kryssben, bl a på Bukowskis och de mest genuina måste vara sammanfogade med någon form av tappning istället för "halvt i halvt", jag kan inte se att de är sammansatta på någon annat vis. Men visst, gör man benen sammanfogade "halvt i halvt" med hög precision och limmar ihop delarna så blir det ju förvisso som en limfog, dvs ett enda stycke.
Sen beror det också på belastning på bord och bänk. Det bord och bänkar jag gjorde i detta fall ska stå ut i restaurangmiljö i ca 20 år och det blir lätt 7-8 personer per bänk.
 
Väldigt snyggt! Tack för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.