Hej!

Någon som har monterat en induktionshäll i kompaktlaminat?

Vi har köpt en induktionshäll på IKEA. När vi köpte den hade vi inte bestämt oss för vilket material vi skulle ha på bänkskivan. Vi har nu bestämt oss för att köra på vitt kompaktlaminat 12-14mm.

När vi idag tog upp hällen ur förpackningen för att kolla måtten för montering upptäckte vi att den krävde en bänkskiva på minst 3,8 mm...
Verkar som att de flesta hällar har ett minimimått på 30 mm.

Jag undrar om någon vet om det ändå går att använda sig av hällen vi köpt. Kan man lösa monteringen på annat vis? Men någon form av stödbalkar eller liknande. Hur ska de isf fästas?
(Under hällen ska vi ha en inbyggnadsugn)

Jag hittar ingen info om detta på nätet och är sååå tacksam om någon kan hjälpa mig! :)
 
Vår häll (Siemens) är monterad på kompaktlaminat utan problem. Men den var förberedd för det. Har dock på annat håll sett att andra har samma problem som er och då har man kapat av lister av kompaktlaminatet som sågats ut och limmat upp dessa underifrån. Sedan klämde man fast hällen runt dessa.
 
aha ok. Då ska jag kolla med leverantören till kompaktlaminatet om de kan fixa detta!

Men det finns alltså hällar som är avsedda för just komp.laminat? Vart hittar jag dessa? Man kan ju kolla om Ikea tar tillbaka hällen vi köpte, trots att plasten är borta...
 
Tycker förövrigt att det är minst sagt märkligt att ingen har tipsat om att kompaktlaminatet kräver särskilda hällar. Inte de vi köper det av, inte på Ikea, trots att vi satt med en kökskonsulent och berättade att vi inte tänkte köpa bänkskivan genom dem. Vi sa även att det var just komp.lam vi tänkte använda. Vi har dessutom pratat med kvik om det också, men ingen har tipsat om detta.
 
Nej, kompaktlaminat kräver inga särskilda hällar.

Du har väl en tunn gummilist runt kanterna undertill på hällen? Det räcker med att sänka ned hällen i hålet och låta den vila på gummilisterna, du behöver inte använda de medföljande fastsättningsskenorna. De flesta köksmontörer gör på detta sätt och det blir väldigt bra.

Vi har en häll monterad i kompaklaminat på detta sätt så det är ingenting jag hittar på. :)
 
Det lät ju väldigt bra! Ja det finns en gummilist runt kanterna. Inget extra stödbalkar eller något annat alltså? Blir så glad isf!

Tack för svar!
 
Raceman skrev:
Nej, kompaktlaminat kräver inga särskilda hällar.

Du har väl en tunn gummilist runt kanterna undertill på hällen? Det räcker med att sänka ned hällen i hålet och låta den vila på gummilisterna, du behöver inte använda de medföljande fastsättningsskenorna. De flesta köksmontörer gör på detta sätt och det blir väldigt bra.

Vi har en häll monterad i kompaklaminat på detta sätt så det är ingenting jag hittar på. :)
rekommenderar Du Thurlotten, att lägga hällen löst?

Bygg på skivan så du får måttet (ca 38mm) runt ursågningen, går bra med en vanlig bräda, eller en list från en bräda, sätt fast med sättlim.
 
Redigerat:
Ok, fler bud :)
Kan alltså ta en vanlig bräda och fästa med sättlim, skruva fast infästningsanordningarna som kommer med hällen och klicka i?

Första gången jag renoverar kök utan hantverkare... (självklart anlitar jag el & vvs)
 
Thurlotten skrev:
Ok, fler bud :)
Kan alltså ta en vanlig bräda och fästa med sättlim, skruva fast infästningsanordningarna som kommer med hällen och klicka i?

Första gången jag renoverar kök utan hantverkare... (självklart anlitar jag el & vvs)

Ja jag skrev bräda, finns nog färdig list, 25X38 eller vad den är, där 25mm får läggas till skivans mått, går även med måttet 20mm. Ja, limma är kanske säkrast, då jag inte vet vem Du är. Är skivan monterad, är det inte så lätt, att ligga därunder med borrmaskinen och borra före med ett mindre borr till skruven till en tunn skiva, skulle vara förjäkligt, om du borrade igenom skivan, ok, you follow me.
 
saturnus skrev:
Rekommenderar Du Thurlotten, att lägga hällen löst?
Japp, under förutsättning att hålet inte är alldeles för stort förstås, men det är knappast troligt eftersom skivan troligtvis är måttbeställd.

saturnus skrev:
Bygg på skivan så du får måttet (ca 38mm) runt ursågningen, går bra med en vanlig bräda, eller en list från en bräda, sätt fast med sättlim.
Så kan man ju också göra men jag kan faktiskt inte se vitsen med detta tillvägagångssätt. Resultatet blir bara en krångligare montering.
 
Kompaktlaminatets tjocklek gör ibland att hällens djup gör att den krockar med den ugn du säger att du skall ha under skivan/hällen. Det måste vara ett avstånd mellan häll och ugn för ventilation. Har hört vissa firmor som inte rekommenderar kompaktlaminat om man vill ha häll med ugn monterad under då dessa ofta kolliderar.
 
Varken jag själv eller någon kollega i köksbranschen sätter fast hällarna...

Har man granit går det inte att sätta fast dessa ibland medföljande skenorna.

Fördelen att den ligger löst är att det är ganska enkelt att lyfta upp den lite och rengöra runt kanten som samlar mycket smuts.

Den ligger stilla av sin egen tyngd...
 
Vi har en extra skiva monterad under vår kompaktlaminatskiva. Detta var just för att få upp i höjd för att ge ventilation till ugn/häll. Extraskivan ligger i kant med luckorna, så det ser inte konstigt ut, ser ut som en del av stommen.
 
att inte montera hällen med de bifogade hållarna, är slarv och okunnighet. Då gör ni kanske likadant med den nedfällda diskhon. Nej detta blir inte godkänt vid en besikning: OM NU BESIKTNINGS MANNEN UPPTÄCKER DET, man kan även undra vad elektikern anser om detta, att hällen skall upp och ned varje gång man skall torka av kring hällen. Ni som får ert kök monterat bör se upp med detta skojeri, att inte montera hällen enligt anvisningar. Det händer ibland att det kokar över, är hällen inte fastspänd, kommer detta att rinna ned på ungnen, och vem skall då tvätta rent här med en fuktig trasa.
Deltar inte längre i denna tråd, med en undran, om hur era köksbyggen ser ut egentligen
 
Redigerat:
Problemet med kompaktlaminaten är att de är för tunna för att kunna montera häll i rakt upp och ner. Har du lådor under så kan lådan i sämsta fall slå i hällens undersida och i vilket fall som helst så kommer du att få mindre luft mellan häll och innehåll i låda än vad hälltillverkarna kräver. Skall du ha en ugn under så måste du montera ugnen så långt ner i skåpet som möjligt och sätta passbiten överst. Detta är inget som en duktig kökssäljare inte vet om utan i de har 2-3 olika lösningar på "problemet", däribland olika typer av sarger eller att lägga en frisida som stöd under hela kompaktlaminatet.
Handlar man däremot på IKEA då får man tyvärr oftast uppfinna hjulet själv genom att springa på en mina eller två :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.