Vi har sett en tomt för 500 k och ett hus från Hudikhus för ungefär lika mycket 500 k. I tomten ingår även anslutningar.

Vad mer brukar ingå i kostnaden? Låter lite väl billigt.
 
Ingå i kostnaden för vad?
 
Jag antar att huset bara är en materialsats? I så fall måste någon bygga ihop det åt er och det kostar ca 500'-1000'. Ni kommer också behöva en grund till huset och om ni har bra mark och inte behöver varken påla eller spränga kostar det ca 1500-2000 per kvadratmeter.

Kontakta gärna hustillverkaren så kan de ge er en offert på vad som ingår och vad det kan komma att kosta. Var dock lite kritisk mot offerten eftersom försäljarna gärna snålar in på en massa saker i den första offerten för att ni inte ska ge upp. Vi funderade på att bygga hus för ett par år sedan och i den första offerten hade säljaren dragit bort 100 mm isolering under plattan för att minska kostnaden. Sådana saker kommer ju tillbaka i ett senare skede.

Mitt bästa tips är att våga vara pessimist! Skapa en lista på hur dyrt och eländigt det kan bli i värsta fall så har ni möjlighet att förebygga många av de fällorna.
 
Som sagt de stora bitarna som med största säkerhety inte ingår i 500' från hustillverkaren är entrepenadkostnader för montering av huset, grund och markarbeten. Just markarbeten är den punkt där jag tror att de flesta "nybyggare" blir missledda om kostnader. Ofta ingår markarbeten i kalkyler från hustillverkare, men med en friskrivning i stil med att det inte gäller om dte behvös mer än ex. 100 ton utfyllnad. Den angivna mängden räcker typiskt om tomten redan är bearbetad, typ färdigt parkeringsfält för lastbilar.

Andra bitar som visserligen inte är lika dyra, är kostnader för bygglov och kvalitetsansvarig. Räkna med 60 - 70 000.

Även om tomterna är klara med ansutningar så kan det tillkomma kostnader för kommunens planearbete, ofta någon 10 000 lapp, men jag vet fall där kommunen debiterat 100 000 för planearbete (då har det dock gällt utformning av en enstaka tomt). Just sådana kostnader är ibland väldigt svåra att få klarhet om i förväg, de debiteras ibland ut på grunder som uppfattas som retroaktiva beslut. Olika kommuner verkar ha helt olika sätt att se på vem som skall betala för planearbetet.

En annan kommunal debitering som kan vara luddig i förväg är gatukostandsersättning. Vissa kommuner låter fastighetsägarna i ett område betala för de nya vägar som dras med anledning av nyexploateringen, den debiteringen kan i vissa fall komma flera år efter att vägarna byggts. Eller så bygger kommunen ingenting utan låter de nya tomterna ingå i en samfällighet där man får betala väggbyggena genom samfällighetsavgifter.

Kostnaden för anslutningar som ingär i er tomt bör man också få specificerade. Det finns fall där tomter har sålts med "färdiga anslutningar" då visar det sig att kostnaden avser själva avgiften, inte arbetet med att dra fram ex. el till tomten (arbete inom tomten ingår aldrig), eller tvärttom, arbetet ingår med själva anslutningsavgiften (som täcker din "andel" av det totala elnätet som är inblandat i att överföra el från kraftverket i norrland) inte ingår. Det normala när man talar om att anslutning ingår i tomten är att båda sakerna ingår.
 
F
När man pratar om anslutningar betalda så avser det troligtvis kommunens avgifter för att koppla på sig till kommunalt vatten och avlopp. Telefon/bedband är en sak som tillkommer och Telia har startsvgifter i 10000kr klassen.

Annars är det markarbete till plattan som man nästan alltid spränger budgeten på. En bekant fick en "ungefärlig kostnad" för markarbete på ca 250 000kr av ett stort husföretag. Husföetaget hade inte lagt ner 10 minuter på att försöka gaffla in kostnaderna (alla grannhus är tex pålade så redan där har dom kanske svaret??).

Markentreprenören tog husföretaget in först efter att kontraktet var skrivet och han behövde 5min på plats för att konstatera att man inte kommer långt med 250 000kr. Det slutade på runt 600 000kr och då är det utan trädgård.

En annan sak man lätt glömmer är utvändigt. Trädgård, lite plattsättning, en häck, några kvadratmeter gräsmatta, ett ynkligt äppelträd och en carport kan lätt kosta 400 000kr


Vad är det för leveransomfattning i ett hus för 500k? Kök, badrum, värmesystem/ventilation, ytskikt?

En 10 liters hink med utefärg från en ledande färgtillverkare kan kosta 1500kr. Det skall grundas en gång och slutstrykas två gånger. Det kan utan problem ramla iväg målarfärg och utrustning för 25000kr.

Tapeter kan utan problem kosta 700-900kr/rulle. Klinker och kakel, tätskikt i badrum mm är sånt som sällan är med i husbyggsatser.
 
F
Marlene Eskilsson skrev:
Jag gjorde en lista över kostnaderna vid tomtköpet: [länk]

Längst ner hittar du en checklista också.
En avstyckning kan kosta 50000kr, kanske tom ännu mer?... sen så är det lite blandat med kostnader för tomtköp resp kostnader för att bebygga fastigheten i artikeln så bygglovskostnader borde också vara med.

Ett bygglov kostade strax under 50000kr 2008, vad kostar det nu?
 
fsn skrev:
En avstyckning kan kosta 50000kr, kanske tom ännu mer?... sen så är det lite blandat med kostnader för tomtköp resp kostnader för att bebygga fastigheten i artikeln så bygglovskostnader borde också vara med.

Ett bygglov kostade strax under 50000kr 2008, vad kostar det nu?
Verkar variera mellan olika kommuner, men min uppfattning är att det ligger runt 40 000- 50 000 kr. Dock bör man kolla om det utgår någon planavgift som i vissa fall kan vara mycket dyr. Över 100 000 kr för vissa områden.
 
F
Cancellara skrev:
Verkar variera mellan olika kommuner, men min uppfattning är att det ligger runt 40 000- 50 000 kr. Dock bör man kolla om det utgår någon planavgift som i vissa fall kan vara mycket dyr. Över 100 000 kr för vissa områden.
Så sant.

Från Torslanda Tidning:
Göteborg Villa 1,5plan + garage totalt 250m2 inom detaljplan:

Planavgift: 51360:-
Bygglovsavgift: 22256:-
Nybyggnadskarta: 6420:-
Kungörelse: 428:-
Utstakning: 7704:-
Lägeskontroll: 3210:-
Moms: 803:-

Totalt 92181:-
 
Jag bygger alldeles nu färdigt hus i Backa, Göteborg. Detta är avgifterna Göteborgs stad har debiterat mig för ett souterränghus med byggyta på 117m2 + garage 40m2. Tomt 610m2 med El och Vatten redan lagt i tomtgräns (Alla priser inklusive moms):

Detaljplan: 108000:-
Bygglov: 8000:-
Nybyggnadskarta: 6000:-
Geoteknisk undersökning (ej Gbg stad): 18000:-
Utstakning, Bygganmälan, lägeskontroll: 25000:-
Va inkoppling: 122000:-
El inkoppling: 27000:- (+4500:- för byggskåpsinkoppling)

Summa: 314000:-

Andra kostnader att ta hänsyn till:
Lagfart, pantbrev, andra bankavgifter, KA, Container, Byggström, Räntor under byggtid...
 
Nilla_gbg, bygger du enligt nya PBL, d.v.s skickade du in bygglovsansökan efter den 2/5 2011?
 
Nej, jag hann precis innan nya PBL. Vad jag förstår så blir bl.a. KA lite dyrare med nya PBL.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.