Funderar på att lägga in golvvärme i ett hus byggt -75 som ska renoveras.....och efterlyser därför alla typer av tips och förslag. Vilken leverantör ska jag välja och varför??? Vad kostar det på ett ungefär, per meter värmerör eller per kvadratmeter yta???

Hur ska jag isolera under rören om det är källare under??

ALLA tips, erfarenheter och förslag mottages gärna!!!

Mvh// Elias07
 
Ett smidigt sätt idag är att gjuta en platta i rummet med EPS-cement som består delvis av cellplast. Sen kopplar du bara in golvvärmen via en shunt till det gamla elementet.
 
Ja, det låter ju ganska smidigt.....men det värsta är att det i nuläget är direktverkande el i huset, och tanken är att byta ut detta till vattenburen värme.
 
Vad det kostar beror ju mest på hur mycket du gör själv och hur mycket du lejer bort till olika hantverkare.
 
Jo, det är klart.....tanken var att jag skulle låta en hantverkare lägga värmerören och installera det, och jag sen "ta över" och lägga golvet.

// Elias07
 
LÅter som en dyr affär.

Men du kan ju inte bara ha golvvärme. Hur hade du tänkt värma det vattenburna vattnet?
 
Jaha....måste vattnet värmas??? ;)

Jo, tanken är att borra och installera bergvärme....som då ska bli den nya värmekällan. Till detta ska det under riktigt kalla perioder (och som mysfaktor) eldas lite i den befintliga vedkaminen.

Och dyrt?? Jo, det räknar jag med att det är.......finns det nåt som är billigt när det kommer till renovera gamla hus, eller bygga nytt?? :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.