Hej på er!

Vill sätta ett tidur som styr en kontaktor, denna kontaktor skall stänga av/slå på våran frånluftvärmepump.

Vilken typ av kontaktor skall jag köpa?, finns ju bla installations och norm. Vad skiljer?
(hade tänkt mig en fyrpolig 25A)

Det här med brumfri kontaktor, är det något man skall satsa på?
Det är ju väldigt dyra. Och när brummar en kontaktor som inte är brummfri?
Är det bara när den drar eller brummar den hela tiden?

Tanken är att slå av pumpen automatiskt på kvällen och att den sen slås på på morgonen. Detta pga att den för en massa ojud, vill ju då inte få en kontaktor som brummar istället.

Eller finns det en bättre lösning för samma peng?
 
Finns det inte nån ingång för extern styrning på pumpen?
Annars en vanlig kontaktor för normcentral (om du nu har det) funkar fint, brummar inget så det stör.
 
Brummandet är normalt alltid bara i på-läget på en brummande kontaktor.

Kolla som Eyeball säger om det finns nån slags styringång...
 
Bättre att försöka ljudisolera kompressorutrymmet och kanalerna i första hand. FLVP sparar ganska mycket elenergi, normalt 6000-9000 kWh/år om det är vattenburet system. Kommer också att dra mycket elpatron på morgonen när den sätts på igen istället för att kompressorn hållt temp uppe över natten till en lägre kostnad. Hur ska ventilationen ordnas när FLVP är avstängd?
 
Josth skrev:
Bättre att försöka ljudisolera kompressorutrymmet och kanalerna i första hand. FLVP sparar ganska mycket elenergi, normalt 6000-9000 kWh/år om det är vattenburet system. Kommer också att dra mycket elpatron på morgonen när den sätts på igen istället för att kompressorn hållt temp uppe över natten till en lägre kostnad. Hur ska ventilationen ordnas när FLVP är avstängd?
Elpatronen är blockerad, så den går aldrig in. Ventilation behöver jag inte på natten eftersom vi sover med öppet fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.