En liten fråga.. ska bygga ett badrum.
Alt1. Våtrumsgips (behövs det?) - primer - folie - tätskikt
Al2. Vanliga vägga ex gips och kakel och sedan ett duschkabin? Om jag gör såhär med duschkabin räcker det då ???

hjälp...
 
Det är inte lagstiftast hur du väljer att bygga ditt badrum. Elen är det lag på att det skall utföras av elektriker. Annars är det ok om du bygger det så dåligt att du får en skada efter 2 månader. Däremot om du vill ha en försäkring, bör du nog följa bkr´s branchregelr som du hittar på www.bkr.se.

Om badrummet ser rätt utfört ut på ytan men du har byggt fel och du säljer huset utan denna informaiton, finns risk att du åker på dolt fel.

Det bästa är väl att läsa branchreglerna och bygga rätt.

Om du bygger enligt branchregler behöver du våtrumsskivor (ej kartonggips) i våtzon 1. Tätskikt skall sitta i hela badrummet. Även om du har dushkabin. Det är lite olika krav baserat på hustyp (läs i reglerna), om du har ett trähus med golvträreglar så skall golvet vara cc300 och 22mm golvspån, prinmer, flytspackel....mm. Glöm inte manchetter på tätskikt, ingar rör får gå igenom golvet (enbart avlopp). Väggskivorna måsta ha rätt bärighet, dvs regelavstånd i vägg måste anpassas för kakel. Det finns en stor uppsjö av regler om det skall klassas som "fackmannamässigt". FAST det finns inget krav att du måste bygga fackmannamässigt åa, men då är det också oförsäkringsbart.....
 
Oförsäkringsbart... vad jag har förstått så kan man försäkra men om "bygg-fusket" har påverkat skadan så blir ersättningen nedsatt (helt el delvis). Avsteg från BKR kan man väl göra om man beskriver dem i ett dokument.
Om man bygger billigt med duschkabin som går direkt ner i avloppet, vad kan hända ????
Men kan man följa branchreglerna från början så är ju det nästan lika enkelt.
 
Kolla med ditt försäkringsbolag det är bäst. min personliga erfarenhet är att hela badrummet måste vara fackmannamässigt utfört enligt bkrs branchregler för att försäkringen skall ta det. Men det kanske varierar mellan bolag.

Men även om du har ett rör ner i golvbrunnen kan det översvämmas. Du kanske kliver ur kabinen och vill ha ok tätskikt på golvet.....
 
Redigerat:
Om du kör med duschkabin räknas den som våtutrymme hos de flesta försäkringsbolagen. Det måste alltså vara en 'riktig' duschkabin. En med både botten och väggar.

/Kim
 
kimpo skrev:
Om du kör med duschkabin räknas den som våtutrymme hos de flesta försäkringsbolagen. Det måste alltså vara en 'riktig' duschkabin. En med både botten och väggar.

/Kim
riktig? vad är en inte riktig, duschvägg?
 
Kimpo - det var lite det jag tänkte på... sjukt hårda regler för badrum... snart ska man väl gjuta in hela badrummet i plast för att det ska vara godkänt. Nu är detta "bara" i ett fritidshus så jag har bestämt mig för att låta badrummet bli ett trvättrum med mulltoa och handfat istället, sedan bygger vi en ny byggnad med bast och dusch istället... =)
 
Du kan ju följa MVK, målarbranschens regler. Enligt den är det ok med vanliga gipsskivor. Men då får du såklart inte ha på kakel. Men målat badrum blir också fint.
 
Jo, så är det också sjukt mycket skador efter vad jag förstår (och erfarenhet).
 
Varför kan jag inte ha kakel på gips ?
 
Du kan ha kartongkakel så klart, men i våtzon ett är då badrummet inte byggt enligt reglerna och med stor sannorlikhet klassas det som icke fackmannamässigt om du får en skada. Men det är ju tätskiktet som skall förhindra fukten från att överhuvudettaget nå skivorna så.....

Du kan bygga hur du vill. Men som sagt vill du följa reglerna kring kaklade badrum så kan du inte....

Du gör inget lagbrott
 
Redigerat:
Nä, hehe, kanske missförstod. Jag kommer ju ha ett badrum utan dusch - bara med ett handfat och mulltoa - reglerna för det kan väl knappast innefatta hela baletten för det ? (eller så kan det väl så). Duschen komemr jag göra i ett annat litet hus, men då blir det i duschkabin i en bod med bastu - ski e samma om det går sönder, då byter jag ut några brädor =)
 
Nej, om det bara är toalett tror jag reglerna är annorlunda.....jag är inte så inläst på dem så någon mer kunnig får svara på vad som då gäller...
 
Byggis1976 skrev:
riktig? vad är en inte riktig, duschvägg?
Precis som du skriver, en duschvägg är inte en kabin.Har man en duschkabin kan man ha vad man vill på väggar,golv och tak.Då räknas kabinen som våtutrymme. Ska man ha kabinen i en tvättstuga eller toalett gäller fortfarande nybyggnads/renoverings reglerna för de utrymmena. Då gäller: fuktspärr på golvet med uppvik på väggen.

Mvh
Kim
 
FLOHK skrev:
Varför kan jag inte ha kakel på gips ?
Klart du kan ha det. Men ska du kakla och samtidigt följa branschregler så blir det fel med vanligt gips.

Skickat från min mobil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.