Hej, och bra hemsida förresten!
Jag ska försöka hålla mig kort...

Jag och min man har köpt ett mycket vackert stycke mark i Skåne som också har ett ljuvligt, men relativt gammalt (1929) och försummat hus. Vi vill renovera det och ha ett vackert lantställe som är varmt och mysig året runt på båda våningarna.

Vi tillbringade förra sommaren med att strippa ut insidan och min man har nu massor av frågor och är mycket angelägen om att få så mycket information som möjligt innan något ytterliggare beslut fattas. Vi vill göra det mesta av arbetet själva eftersom min man har en del erfarenhet av att bygga. Jag kommer att skriva alla inlägg då min man är amerikan och hans svenska blir bättre för varje dag som går, men inte tillräckligt för att skriva här.

Vi vet att huset behöver ett nytt tak och under rivningen upptäckte vi lite röta och även en del av grunden är fuktig. Vi måste utforska dränering situationen ytterligare innan vi ställer några frågor här.

Från och med nu letar vi efter väggisoleringssystem. PAROC, Knauf, Rockwool och Isover har lösningar som ser lovande ut men vi skulle vilja höra vad ni skulle rekommendera för detta huset.

Helst skulle vi vilja värma det med en öppen spis och ett mekaniskt ventilationssystem. Vi vet att huset kommer bli smalare med ett bättre isoleringssystem och det kan komma att sträcka sig över den befintliga grunden. Kanske kan vi isolera plattan för att utvidga den ytterliggare så att isoleringen möter fasaden. Vi har bilder och datormodeller av huset. Vi är öppna för alla förslag och uppskattar alla kommentarer.

Tack på förhand
 
  • IMG_4521.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4291.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • house framing.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag var ni skulle jag välja ekofiber att isolera med i ett sånt gammalt hus för då slipper ni plasten som man använder idag. Min far gjorde så när dom isolerade sitt timmerhus anno 1869.
 
Tack sa mycket huggan! Vi uppskattar ditt forslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.