Hej. Jag och min sambo har precis köpt ett litet hus som inte har någon dush. Det är prickad mark runt om och det finns ingen plats att göra någon dush förutom i källaren. Vi har grävt fram avloppet ute vid gatan och såg att det kommunala avloppet ligger alldeles för högt (1.5 meter). Jag har kontaktat tekniska verken och komun men ingen vill hjälpa till. Dom säger att det är mitt problem. Vi har kollat på pumpar med kvarn i men dom är inte precis billiga.

Jag tycker att man borde få någon slags hjälp av komun eller tekniska. Någon som
Vet hur jag ska forsätta det här för nu är det helt stopp. Ingen hjälper mig överhuvudtaget.

Tacksam för svar så snabbt som
Möjligt.
 
Varför kan du inte pumpa ut det i det kommunala avloppet? Kanske dyrt men det kunde du ju kollat innan du köpte huset.
 
Det är som kommunen säger, deras ansvar för din avloppslösning slutar vid tomtgränsen, hur du löser avloppet inne på din tomt är ditt ansvar (och din kostnad).
Men om det nu bara är en dusch (dvs golvbrunn och ev. handfat) du ska ha i källaren, inte WC, så kanske du inte behöver en pump med kvarn utan en billigare variant utan?
 
Det ligger en toalett precis över källaren och avloppsrören går längst med källartaket. Måste därför koppla på dom till rören jag har lagt ner till källargolvet. Jag får väll bita i det sura äpplet och köpa en sån där jädrans pump :(
 
Vad är "prickad mark"?
 
tio_Pepe skrev:
Vad är "prickad mark"?
Slanguttryck för område som inte får bebyggas (kommer av att det i detaljplanen brukar redovisas som ett prickraster).
 
Är det bara för dusch finns det små kapslade pumpstationer för under 6000 kr som gör jobbet. Exempelvis Saniflo Sanivite Silence. Kika på http://www.saniflo.se/ för att se hela utbudet.
 
Om man inte får bygga ut åt sidorna så kanske man kan bygga ut uppåt? Bygg en våning till!
 
Om jag förstår saken rätt är den befintliga toaletten ansluten till det kommunala avloppet?
Då borde det inte behövas någon jätteavancerad pump för att pumpa upp vattnet från duschen till det befintliga avloppet.
 
Eller sök bygglov för en liten tillbyggnad på den prickade marken.
Kanske godkänner de det som en liten avvikelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.