KenZoo skrev:
Jag sprang ner direkt i pannrummet och filmade den där lampan som blinkar,,, så här har ni filmen,,,
[länk]
Snyggt!
Den tycker att framledningstemperaturen är för låg och har två givare anslutna. Jag antar att du inte har någon rumsgivare ansluten? I sådana fall tycker den alltså att både utegivaren och framledningsgivaren funkar. Kanske har framledningsgivaren ramlat loss från röret? Du skulle kunna följa kablarna under reglerboxen. En av kablarna borde vara fäst någonstans på samma rör som termometern som visar framledningstemperaturen (antagligen den som visar 80 grader, du kan följa rören ovanför centralen för att se vilka rör som går till radiatorerna).
Alternativt kanske givaren gått sönder på något sätt som gör att den visar för låg temperatur, eller också kanske det blivit fel i reglerboxen.
 
D
Men är returen bara på 30 grader samtidigt som framledningen är 80?
 
ridax skrev:
Men är returen bara på 30 grader samtidigt som framledningen är 80?
Radiatortermostaterna stryper flödet eftersom de tycker att det är tillräckligt varmt inne. Högre framledningstermperatur ger lägre flöde och lägre returtemperatur vid konstant effektuttag.
 
D
Jo, men ett sådant deltaT kräver nästan att alla termostater är stängda. Hur ofta sammanfaller det att alla termostater i huset är helt stängda, speciellt med tanke på att en normal termostat har ett P-band på 2 grader.
 
Förmodligen är radiatorerna bara heta i överkanten, men rätt svala nedtill.
Visst kan radiatortermostaterna jobba intermittent med så hög framledningstemperatur, men i sådana fall är radiatorerna stängda en tid och står och kyls av så man får en svajande returtemperatur. Skulle man alltid ha hög returtemperatur med en så hög framledningstemperatur innebär det att hela radiatorerna är varma och det skulle bli väldigt varmt inne om systemet är dimensionerat för svenska förhållanden. Kanske är systemet instabilt nu eller också är det rätt varmt inne, för jag tycker snarare att 30 grader verkar vara rätt högt på returen med så hög framledning och milt väder ute. Fast det kan förstås finnas någon liten radiator, handdukstork eller liknande som "kortsluter" flödet och ger varm retur också, så det är långt ifrån självklart att den returtemperatur man läser av vid centralen motsvarar enskilda radiatorers returtemperatur.
 
Tror ej att jag har rumsgivare.
Men däremot finns utegivare

( jag ska följa rören ock se om jag hittar någon rumsgivare)
 
KenZoo skrev:
Men däremot finns utegivare
( jag ska följa rören ock se om jag hittar någon rumsgivare)
Framledningsgivare finns också. Leta den istället eftersom det troligen är där problemet sitter.
 
Framlednings givare lokaliserad ( eller?? )



Den satt på plats, kände på kabeln, och den satt också bra ,,, men det behöver inte betyda att den gör jobbet bara för att den sitter =) ?? eller hur?
 
KenZoo skrev:
Framlednings givare lokaliserad ( eller?? )

[bild]

Den satt på plats, kände på kabeln, och den satt också bra ,,, men det behöver inte betyda att den gör jobbet bara för att den sitter =) ?? eller hur?
Verkar så. Går det överhuvudtaget att få den att vilja sänka temperaturen genom att vrida ner kurvlutningen och parallellförskjutningen så mycket det bara går? Vad händer om man stänger den, alltså vrider nedre ratten helt medurs?
Skulle kunna testa att koppla ur givaren i reglerboxen och kolla att den säger att den bara har en givare då, men det kanske börjar bli lite väl komplicerat.
Inte så lätt att gissa om felet sitter i regulatorn eller givaren utan att mäta och testa lite.
 
D
Kan ju vara utegivaren det är fel på också... En del av utegivarna som installerades var kända för att fungera mindre bra...
 
ridax skrev:
Kan ju vara utegivaren det är fel på också... En del av utegivarna som installerades var kända för att fungera mindre bra...
Ja, det kan det vara, men 80 grader är så väldigt högt med tanke på den flacka kurvan och regulatorn har dessutom en begränsning vid 60 grader för att hindra skållning. Den begränsningen kan i och för sig vara stängd eftersom den är konfigurerbar med en dip-switch inne i regulatorboxen.
 
ridax skrev:
Kan ju vara utegivaren det är fel på också... En del av utegivarna som installerades var kända för att fungera mindre bra...

Ska ta mig ett kik på utegivaren,
 
Har kollat utegivaren och kan inte se något fel på den heller...

Har kontaktat VVS firma här i staden,, kanske bokar in en liten felsökning,

återkommer med mer....

Mulpac och alla andra,, tack så mycket för er hjälp,,

som sagt,, jag återkommer med hur det har gått lite senare
 
D
mulpac skrev:
regulatorn har dessutom en begränsning vid 60 grader för att hindra skållning. Den begränsningen kan i och för sig vara stängd eftersom den är konfigurerbar med en dip-switch inne i regulatorboxen.
Standard är ju begränsning till 90 grader. Kör TS på kurva 0.2??? :O Med vanliga radiatorer?
 
Hej Är det inte dom mätarna som sitter ovanpå skåpet som visar fram/returtempen.Ang dina termostater tycker jag det låter som dom är felmonterade.Dom sitter för långt in därför händer det inget vid läge 1,2,3..Dom ska flyttas ut ett hack.Vad är det för märke på termostaterna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.