Jag vill stoppa in en liten gjutjärnskamin i mitt garage. Det är en träbyggnad och jag vet inte hur jag ska göra med skorstenen: Vad ska jag bygga skorsten av? Kan jag dra ut den genom sidoväggen? Hur gör jag vid genomförningen?
 
Det är inte tillåtet att ha en kamin i ett utrymme som klassas som garage så om det är så att du behöver lämna bygganmälan till kommunen så kan det bli problem.
 
Ajdå, hur vet man om man behöver lämna bygganmälan? Låter osannolikt... Det är ett garage från 1960 i område utan detaljplan eller vad det kallas. Fristående garage bredvid hus på "landet"
 
Jag är ganska övertygad om att du behöver en bygganmälan för en ny eldstad inkl. skorsten.

Skaffa en luftvärmepump istället vettja, i garage har man ju mycket brandfarliga vätskor och annat olämpligt vanligtvis och det hör man ju själv att en kamin där kan ju inte vara en så´n bra idé.

Men det kan ju mycket väl vara så att garaget är mer som ett extra rum eller hobbyrum utan en massa farliga vätskor och dyligt.
 
En anmälan krävs.
Fråga först sotaren om han godkänner kamin i garaget.
 
Tack för svaren, jag tänkte inte på det som annat än liten kamin med rökrör ut genom väggen. Lvp vore bra men jag hoppas bygga om garaget snart, kaminen står redan förvarad i garaget och ved finns tillgängligt
 
Man får inte ha eldstad i garage just pga brandfarliga vätskor mm. Det ska i så fall vara i ett separat rum - brandklassat med dubbelgips el dyl - och sluss med två dörrar emellan.
Jag har frågat.
 
Ok, då lägger jag ned.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.