Jag har tänkt måla en lackad furutrappa, med en hel massa spjälor som även fungerar som hållare för ledstång och trappräcke. Det känns drygt att slipa, om än jag ska montera ner dom. Jag funderar på om det går att köra dom (spjälorna, trappräcke och ledstång) i rikt o planhyveln. Det borde väl inte vara några större problem? Det är ca 50 meter spjälor 35*60mm.
Att köra 200m i hyveln känns lättare än att slipa 200m.

Nåt man ska tänka på eller är det bara att börja hyvla? Har ingen spånsug, kanske ska börja med en sån...
 
Akta så att hyveln inte "hugger" i slutet på varje del bara. Mata in dom äne mot ände, med någon medhjälpare som tar emot på utmatningen. Efter sista delen natar du in en "offer"planka som får ta eventuell "snipe".
 
Ska man köra som vanligt med två sidor i rikten sen de andra två i planhyveln. Eller kör man enklast alla sidor i planhyveln?
 
Riktade borde de väl redan vara sedan innan så det är väl bara att peta in dem i planhyveln?
Jag hade börjat väldigt försiktigt för att försöka att bara precis hyvla av lackskiktet, det är knappast flera mm tjockt. Ja, dvs om du inte VILL göra spjälorna smalare och tunnare. Jag inbillar mig också att en ev. "snipe" blir mindre ju mindre du tar.
 
Förvånad att ingen kommit med förslaget med Metabos lackfräs. Som gjord för jobbet...
 
Tigger skrev:
Förvånad att ingen kommit med förslaget med Metabos lackfräs. Som gjord för jobbet...
Kan ju vara för att han redan har en rikt och planhyvel.
 
Jo visst, men sen när på det här forumet är innehavet av en maskin, motivering nog att inte inhandla en till? :)

Men till saken. Lackfräsen är perfekt till att just ta bort lack. Du ställer den att ta allt från 0 - 0.3 mm vilket ger en mycket bättre kontroll på processen än vad jag tror man klarar i en planhyvel. Beroende på hur spjälorna sitter kan du dessutom göra detta utan att demontera spjälorna.

Så mitt råd är att allvarligt kika på Metabos lackfräs, finns flera trådar på forumet om den. Är dessutom inte särskillt dyr om man beställer den från England.

/M
 
Följdfråga till Mell. Ska hela trappen målas eller bara spjälorna? Om hela trappen ska angripas så kommer lackfräsen än mer till sin fördel.

/M
 
Tänkte nog ta hela trappan. Lackfräs har jag varit sugen på, men jag kom just hem med en DW621 så jag ska ligga lågt med investeringar på verktyg en liten stund.
Har funderat på att lasera alltihop, men vet inte hur det skulle se ut på trappstegen efter ett tag. Ska även bygga igen den med sättsteg. Ska även försöka få bort knarret så jag demonterar nog rubbet.
Men en lackfräs kan man beställa från tex UK och sen sälja utan förlust i sverige efter man gjort jobbet.
Hur blir slutfinishen med en lackfräs?
 
Sicklingshyvel? Skulle det kunna funka? Jag har aldrig provat, men jag renoverade några lackade stolar för en tid sedan och då var sickling ett mycket effektivare sätt att bli av med lacken. Sen var jag iofs tvungen att sanda oxå för man kom inte åt i alla skarvar o dyl, men jag förutsätter att detta rör sig om helt plana tyor eftersom de skulle gå att köra i planyveln. Då borde väl en sicklingshyvel funka... Nåja, mer jobb än med en maskin blir det ju, men om mina stolserfarenheter går att överföra så är det mycket enklare än att slipa coh slutfinish och snipe ska inte vara nåt problem.

Bara en tanke
/woodchuck
 
Slutfinishen blir helt ok. Men man slipper inte ifrån slipandet. Fördelen är dock att man då slipar på trärent material och sandpappret inte sätter igen.Upplevde det inte som ett problem att slipa med 180 papper direkt efter och det säger kanske lite om finishen lackfräsen lämnar efter sig.

Håller själv (eller snarare min fru) på att renovera källartrappen som demonterats demonterat och med lite inkörningsperiod så ligger arbetstiden nu på ungefär 12 timmar dvs 1,5 arbetsdagar för lackfräsning och slipning för målning.
 
Om du ändå skall demontera trappan och du har en rikt/plan så går det mycket fortare. Du kör av all färg på några timmar.

Pär
 
hur mår hyvelstålen i planen av en sådan behandling, förutsätter att vi inte pratar HM stål här??
Nån som vet om "lack" (vitt begrepp, inser det) misshandlar skärpan på hyvelstål?
 
Det är inte omöjligt att det är lite dåligt för stålen... Stålet i lackfräsen är väl garanterat hårdmetall och mer lämpade för ändamålet.
 
En fundering, varför måste du slipa allt? Är det väldigt mycket skador på tappen? När jag fixade vår tidigare lackade furutrapp som var enormt sliten av förra husägarens hund så lagade jag skadorna med kemiskt trä och sedan ruggade jag lacken och målade med Beckers golvfärg plus. Resultatet blev mycket bra och ser fortfarande bra ut efter nästan 3 år. En bonus var att allt knarr försvann i och med att jag målade. Golvfärgen verkar vara mycket stark när den härdat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.