Tjena!
Hoppas få lite hjälp av er kunniga ang. ett projekt som jag tänkte hugga in i.
Har en 1,5-åring hemma som är galen i att tända och släcka lampor och börjar tröttna så smått och tänkte erbjuda honom en egen låda med strömbrytare och lampor. Hittade den här:
http://www.instructables.com/id/Amazing-buttons-box-for-kids/?ALLSTEPS
Jag är mer eller mindre rätt okunnig när det gäller detta, så den lådan ser lite för avancerad ut. Tanken som jag har är en låda, olika sorters strömbrytare och två eller tre lampor och att det räcker med batter (9V?). Någon som har tips att ge till en nybörjare hur jag ska stånga strömbrytarlådan?

Tack på förhand
 
Stånga? Menar du stänga?

Det var ju en rolig pryl du länkade till. Inte så avancerat egentligen. Det ser märkvärdigt ut eftersom snubben som gjort den varit väldigt nitisk och gjort ritningar samt använt kretskort. Om du nöjer dig med något färre knappar och funktioner kan du köpa (eller bygga i trä) en låda och bara borra upp passande hål på frihand och ansluta dina komponenter. Kopplingarna kan du göra med sockerbitar.

Det finns ju också färdiga kretskort att köpa som har lite olika funktioner, tex diodrar som blinkar i olika mönster.

I skolan byggde jag en enkel låda med rullande ljus, dvs en rad med lampor som tändes en efter en. Med en potentiometer kunde jag styra hastigheten. Eftersom detta var i skola etsade vi våra egna kretskort iofs, men det hade lätt gått att koppla utan. Det finns färdiga paket med komponenter och kopplingsschema för sådana saker.

Nu blev jag också sugen på att bygga ngt till barnet där hemma. :)
 
cederbusch skrev:
Stånga? Menar du stänga?

Det var ju en rolig pryl du länkade till. Inte så avancerat egentligen. Det ser märkvärdigt ut eftersom snubben som gjort den varit väldigt nitisk och gjort ritningar samt använt kretskort. Om du nöjer dig med något färre knappar och funktioner kan du köpa (eller bygga i trä) en låda och bara borra upp passande hål på frihand och ansluta dina komponenter. Kopplingarna kan du göra med sockerbitar.

Det finns ju också färdiga kretskort att köpa som har lite olika funktioner, tex diodrar som blinkar i olika mönster.

I skolan byggde jag en enkel låda med rullande ljus, dvs en rad med lampor som tändes en efter en. Med en potentiometer kunde jag styra hastigheten. Eftersom detta var i skola etsade vi våra egna kretskort iofs, men det hade lätt gått att koppla utan. Det finns färdiga paket med komponenter och kopplingsschema för sådana saker.

Nu blev jag också sugen på att bygga ngt till barnet där hemma. :)
Tack för svar! Det var faktiskt stånga jag menade, som att stånga ett problem hehe. Jag börjar få ihop tankarna över hur det kommer at bli. Tre-fyra olika lampor och strömbrytare med någon batterihållare i plast för några AA-batterier. Bara kopplingarna jag tänker på... Någon vänlig själv med lite fritid över som är sugen på att göra ett enkelt schema för den här anordningen?

Tack på förhand
 
1,5V-batterier som på länken är nog bättre än 9V. Dels är 9V såpass hög spänning att den är direkt obehaglig om man t.ex. slickar på ledningarna, och dels räcker ett 9V-batteri inte särskilt länge.
 
Bra idé. Nu blev jag också sugen på att bygga nåt häftigt till barna :cool:
 
yxis skrev:
Dels är 9V såpass hög spänning att den är direkt obehaglig om man t.ex. slickar på ledningarna, och dels räcker ett 9V-batteri inte särskilt länge.
Precis lagom hög spänning för att lära kidsen att inte slicka på ledningar tycker jag. :cool::cool:

Argumentet om livslängd håller jag dock med om.
 
Använd LED så slipper man byta batterier så ofta...
 
Den lådan lockar nog till sig vuxna barn också...:D Helt klart något som jag i tvåårsåldern skulle gillat skarpt..Sen kan man bygga såna leksaker hur komplext som helst med mikroprocessorer etc... Det är bara fantasin som sätter gränser !!!:cool:, kanske något för herrn i huset att börja med för att skaffa sig elektronik som hobby...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.