Hej,

Ska montera nytt sänkt badrumstak. Har målat det gamla taket med våtrumsgrund. Räcker detta eller behöver jag stryka våtrumsfärg?

Vilken är det som är avvisande?

J
 
I tak finns inget föreskrivet så det funkar med vanlig takfärg. Så är du nöjd med resultatet så borde du inte behöva måla mer. Kanske har ngn annan en annan åsikt.

Skickat från min mobil
 
Mikael_L
erikssonjorgen skrev:
Hej,

Ska montera nytt sänkt badrumstak. Har målat det gamla taket med våtrumsgrund. Räcker detta eller behöver jag stryka våtrumsfärg?

Vilken är det som är avvisande?

J
Grundfärgen ger väl en helmatt yta?
Själv vill jag absolut ha halvmatt (glans 20-30) färg i tak i badrum, kök och tvättstuga, så man lätt kan våttorka av taket vid behov.

Tekniskt sett borde inte det innebära något problem för dig att endast ha grundfärgen.
Men grundfärgen är nog inte på långa vägar lika diffusionstät som det blir med alla lager färg som hör till färgsystemet, så det kommer stiga upp en aningens större mängd vattenånga genom taket.

Om detta innebär problem är nog inte lätt att sia om.
Har du t.ex. ett ännu mer diffusionstätt lager efter detta och samtidigt fallande temp (-> yttervägg eller kallvind) så kan man ju tänka sig att fukthalten stiger i detta blindutrymme.
Å andra sidan, har du god ventilation samt mer diffusionsöppet utåt i konstruktionen kan det knappast vara någon ko på isen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.