mats_o skrev:
Hellre fler mellanstora rum än få stora för mig. Det är ju väggarna man utnyttjar vid möblering och fler rum ger mer möbleringsbar vägg.
Har man tillräckligt stora rum så kan man möblera fritt i rummet, men tyvärr så byggs de flesta svenska bostäder fortfarande så trånga att man måste möblera längs med väggarna. Vad som är ännu värre är att dem ofta så trånga att det i praktiken bara går att möblera på ett sätt. T ex soffan måste stå vid viss vägg, för den får inte plats någon annanstans!

De flesta detaljplaner, med sina snålt tilltagna byggareor och aversion mot 2-planshus verkar fortfarande leva kvar på den tid då man kunde få förmånliga statliga lån så länge man byggde lagom stort (=smått!) max 125m2. Hur man annars förklara att man fortfarande ser hus med "sovrum" på mindre än 10m2, så kallade "vardagsrum" på 20m2. Det är trist, ett vardagsrum behöver vara runt 50m2 eller större, först då kan man släppa sargen (väggen) och börja möblera kreativt!

/

Kanske skall skriva nåt on-topic också...

Personligen skulle jag föredra ett större sovrum med en garderobsvägg, istället för ett mindre sovrum med en klädkammare/dressingroom. Det första alternativet utnyttjar befintligt yta bättre.
 
Redigerat:
jag skulle välja få och stora rum, alla dagar i veckan.
 
Japanska bost må vara ännu trängre men det är sed att ställa möblet mitt i rummet så i Japan möblerar man inte längst med vägarna.
 
Jag skulle prioritera att få in de rum jag behöver. Vad har man för nytta av ett jättestort badrum när sista barnet föds och man saknar ett sovrum?

Om man inte har obegränsad budget så handlar det mycket om kompromisser. Man får offra något för att få plats med något annat.

Våra krav när vi ritade vårt hus var följande:
1 plan
4 sovrum
Allrum
Öppen planlösning mellan kök och vardagsrum
Ryggåstak i vardagsrum

För att få in allt detta i vårt hus så har vi fått göra en hel del kompromisser. T.ex. ett badrum med badkar och ett med dusch, vi skulle gärna haft ett med både dusch och bad. Kombinerad tvättstuga och grovingång, skulle gärna haft dom åtskilda. Inget stort förråd inomhus utan det får bli i garaget (men vi fick i alla fall in en klädskrubb på ca 1,5x1,5m). Ingen stor walk-in-closet (men i alla fall en liten klädkammare som ger oss 1,2m var att hänga kläder från golv till tak). Måtten på de flesta rum är ganska små, men tack vare takhöjden så känns de inte trånga. Vårt sovrum är ca 12 kvm + klädkammare. Att vi har klädkammare istället för större sovrum är att det helt enkelt passade bra i planlösningen att göra det. Barnrummen är 9,5 kvm med ett 12 kvm allrum utanför. Bredden på det är anpassat så att de flesta 3-sitssoffor får plats. Badrummen är ca 6 kvm. Kök/vardagsrum/hall är ca 60 kvm och har plats för både lek och gäster samt bra avhägningsytor för ytterkläder och skor som inte syns från soffa och matplats.

Vi känner oss jättenöjda. Ett helt vanligt hus med alla rum vi behöver på 144 kvm. Trängre där vi inte måste ha en massa plats och luftigt i mitten.
Högre takhöjd än 2,4 i övriga rum
 
Mikael_L
byggankan skrev:
Våra krav när vi ritade vårt hus var följande:
1 plan
4 sovrum
Allrum
Öppen planlösning mellan kök och vardagsrum
Ryggåstak i vardagsrum
....
....
Vi känner oss jättenöjda. Ett helt vanligt hus med alla rum vi behöver på 144 kvm.
Har du någon tråd eller bild över planlösningen *nyfiken*.
 
Jag har lagt in den i tidigar trådar, har inte kvar datorn jag ritade den på. Sitter på telefonen nu men jag ska försöka leta rätt på en tråd när jag sitter vid datorn. Planlösningen påminner om lb-hus lyckan funkis med vinkel fast med mycket större vinkel och andra skillnader också.
 
Jag ser det som två separata frågor.
En klädkammare eller två (som walk-in-closet heter på svenska, vare sig den har fönster eller inte) är ju aldrig fel, men som någon skriver får de ju inte inkräkta på antalet rum man måste ha. Men nånstans ska man ha förvaring för skidkläderna, kläderna man sällan använder, diverse prylar och andra grejer.

Vad gäller garderober hatar jag väggfasta garderober, då är en liten klädkammare bra mycket bättre. Många äldre hus har två sovrum avdelade av en garderobsvägg. Med fönster på en vägg och dörren på den tredje finns bara ett ställe att ha sängen på, och sedan får det på sin höjd plats en liten byrå och ett sängbord.

Lösa garderober är en helt annan sak, de går ju att flytta på, men bäst är en liten klädkammare, ca 1 meter djup och bred som halva väggen är en utmärkt ljudisolering mot rummet bredvid, som då givetvis har en exakt likadan liten klädkammare/stor garderob bredvid.

Det som folk idag kallar "walk-in-closet" är ju egentligen bara ett litet rum (sovrum/gästrum/arbetsrum) i anslutning till det största sovrummet.
 
Kolla lite på olika planlösningar som husleverantörerna har. De är ganska ofta fiffigt uttänkta.

Hade jag byggt ytsnålt så hade jag satsat på ett litet rum per barn på kanske 5 m2. En loftsäng med plats för skrivbord eller soffa under plus någon form av förvaring. Kanske en garderob eller bokhylla. Det räcker för att sova/surfa/göra läxor i och räcker ända tills de flyttar hemifrån. Hade också satsat på ett lite större master bedroom med plats för en rejäl säng och en spjälsäng om man har småbarn.

Klädkammare är hur bra som helst. En klädkammare är betydligt flexiblare än en garderob och man kan förvara en massa otympligt skräp som inte alls passar i en vanlig garderob. Man kan ha en stor gemensam klädkammare.
 
Lite OT, men fascinerande att man lyckas bygga så otroligt lite arbetsyta i ett sådant gigantiskt kök. Den som har ritat det där, lagar nog aldrig mat.

Mullbär skrev:
Du är kanske ute efter något sådant här?
[länk]

Jag skulle gärna ha ett kök på 90 kvm!
 
Man måste ju ha rätt rymlig köksbänk om man ska öppna två pizzakartonger samtidigt.
 
Behovsanalys?
 
Enk Projektet skrev:
Behovsanalys?
Räcker det inte med en marknadsanalys? ;)
 
ska vi inte ha en omvärldsanalys också?

Skiljer sig tex pizzakartongernas storlek åt inom EU? :)

Mer alvarligt så tycker väl jag att man ska gå ungefär 70% efter vad man själv vill ha och 30% efter vad som kan vara bra i framtiden
 
Men är inte en stor del med idén att bygga själv att man nästan kan få 100% som man vill?
Köper man begagnat får man ju alltid saker som någon annan har valt. Sedan gör ju naturligtvis de fysiska och ekonomiska bergänsningarna att man måste prioritera vissa saker mot varandra och ibland välja bort något som man vill ha till förmån för något man hellre vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.