Ligger i startgroparna att skaffa ett fritidshus/jaktstuga på 30-50kvm och har fastnat för en Kontiostuga i timmer. Tycker det är svårt att hitta folk på internet som byggt med Kontio.

Har även kikat på Ekenässtugan men då dom bygger i 70mm timmer och kör på invändig isolering medans jag vill helst ha helt i timmer.

Mer frågor till er som byggt timmerhus, är det svårt? Vi har tänkt att bygga själva mest o ta in en vän till mig som är snickare.

Plintgrund eller platta? Försäljaren rekommendera platta, ett jobb vi isåfall kommer leja bort.

Finns det någon annan tillverkare som rekommenderas?
 
Pröva med en lokal timmrare först och se vad du kan få för pris.
 
Fick härom veckan en offert på Kontio 25kvm med loft över halva stugan. Timret var 180*170. Skulle ha 300.000 för själva byggsatsen plus frakt 25.000 . Tyckte det kändes ganska dyrt. Det är ju bara en stomme så att säga.Tillkommer ju både montage och grund.
 
Håller absolut med lordmetroid, Prata med en timmerman. För det priset på frakt behöver du inte köpa lokalt ens.
 
Har just köpt en stuga från http://www.vaksik.ee/

Enligt min åsikt ligger de mycket bra till i pris och kvalité, och de har absolut bäst bemötande. Kräver dock relativt goda kunskaper i engelska.
 
Timmerhus är som gjorda för plintgrund.
 
Varför är plintgrund att föredra framför platta för timmerhus?
 
Plintgrund är billigare att anlägga. Ger lägre material- och markkostnad, vilket är möjligt tack vare liggtimrets egen spännvidd. Konstruktionen behöver bara en stödpunkt under varje timmerknut. Och det är också på exakt detta sätt traditionella timmerhus uppförts.

Platta förutsätter någorlunda plant underlag. Plintgrund fungerar till och med i slänt. Också detta har i äldre tider varit ett sätt att spara. Man byggde inte på sina fina plana odlingsmarker. Man byggde i åkerlandskapets stenbundna och odugliga marginal.

Slutligen: Eftersom plintgrunden är naturligt ventilerad blir den - åtminstone jämfört med traditionell torpargrund - mera idiotsäkert problemfri.
 
Gunden till at du inte hittar folk som har använt de, är helt enkelt att timmerhus/stugor är rätt så uvanliga i Sverige. Kontio är en stor leverantör och har vad jag förstår väldigt gott rykte i Finland.

MVH
Sakke
 
Bygger just nu ett timmerhus från Kontio. Bottenyta ca. 90 kvm.
Timmertjocklek 205 mm utan extra isolering i väggarna.

Här får ni mina erfarenheter:

Grund:
Förmodligen billigast med plintgrund eftersom det som sagt tar upp ojämnheter i underlaget lättare än platta. Timmerstommen är också konstruerad för att klara punktlaster i knutkorsen där den är som starkast.
Vi valde platta på mark eftersom vi ville ha golvvärme och till stora delar klinkers på golvet.
Då får man en stabil yta att utgå ifrån samt att det är enkelt att gjuta in golvvärmen i plattan.

Göra jobbet själv:
När man inte har isolering i väggarna utan använder massiva stockar 180 mm och större så blir stockarna väldigt tunga att hantera. En kran kan rekommenderas. Använder man den tunnare typen så ser jag inga hinder till att resa huset själv. Passformen var det inga problem med och det följer även med tydliga instruktioner och ritningar.
Något handbilande av timmer för att det skall passa är det inte tal om utan det är som ett legobygge. Det är viktigt att placera byggsatsen rätt på tomten så att man hittar rätt stock vid rätt tidpunkt. Annars går tiden åt till letande bland stockhögarna.

Hantverkare:
Det är ont om hantverkare som har byggt timmerhus i Sverige (vanligare i Finland). Om ni skall anlita hantverkare så skulle jag rekommendera fast pris för resningen samt anlita en hantverkare som rest stommar tidigare. kanske kan leverantören hjälpa till med kontakter. Hantverkare har en tendens att starta upp en massa jobb och sedan göra klart på andra ställen innan de kommer tillbaks. Var tydlig med i kontraktet när ni vill att bygget skall vara klart och vad som då skall ingå.

Tillverkare:
Finnarna har mängder med tillverkare. De verkar i princip alla använda samma metoder dvs. maskinkinfrästa stockar som ej varit hopbyggda innan leverans. Vad jag vet så saknas det väldigt sällan delar eller att något skulle varit feltillverkat hos de större tillverkarna (Kontio, Honka, Finnlamelli).

Lamelltimmer eller inte

Vårt hus är tillverkat av lamelltimmer 205x225. Huset restes i våras och det har i princip inte satt sig någonting under första halvåret. Om det beror på lamelltimmer eller inte vågar jag inte svara på. Trät verkar dock ha varit torrt eftersom det knappt blivit några sprickor.

hör av er på forumet om ni har fler frågor.

/ Finnen
 
  • Gilla
MARANABER
  • Laddar…
Har en bekant som har två Honka-stugor, ståendes i Finland. En rundtimmerstuga, 1 1/2-plans, som har krympt lite drygt en decimeter. Den andra, enplans med lamelltimmer, har krympt ca 6-7 cm.

Väldigt trevliga stugor. Jag vet inte vad tillverkarna erbjuder för lösningar, men om jag skulle bygga ett timmerhus så skulle jag se till att montera köket på en "flytande" vägg, det skulle bespara en massa justeringsarbete.
 
Som regel så sänker sig lamelltimmerhus mycket mindre, detta är på grund av høg passform och tort virke ved montering. Men om stokkarna har blivit lite fuktiga under montering så kan det säkert hända att det blir en del sänk.
Er relativt vanligt att montera kjøkken på en "flytande" vegg. Så är det iaf på våran stuga(rundtimmer från 1990)

MVH
Sakke
 
sälen timmerhus ab om du ska ha ett riktigt timmerhus
 
Vad är "ett riktigt timmerhus"?
Men de är säkert bra de också.

MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.