Enk Projektet skrev:
Något sådant här kan gå att få ihop....
[länk]
Vilket projekt! Riktigt snyggt...
Har du lust att dela med dig av lite mått? Nockhöjd, takhöjder, bredd, längd osv?
 
Här är ett förslag på planlösning som vi ritat själva.
Är det möjligt att göra loft över entrén samt över högra flygeln (d.v.s. kök/matplats, sovrum och groventré)?

Det är menat att vara ett genomgående ryggåstak genom entré och vardagsrum med gavelspetsar åt båda hållen. (Dålig på att förklara :) )

c02201181842Pf099.jpg
 
Grovskiss över önskad placering av loft:

282201183145P5c66.jpg
 
Om tomten sluttar mot utsikten borde ni absolut börja om från ruta noll. Slopa detta med loft och satsa istället på två hela våningsplan. På mindre schakt och grund får ni samma boyta och sjöutsikt från så gott som varenda rum.
 
Med sadeltak och allt, nåt sånt -
 
  • lasseponken02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Billy, det blir i alla fall helt exemplarisk VVS-dragning där. d^_^b

Jag har också skissat på badrum "mitt i huset", men funderat på ifall det blir tråkigt att sakna fönster i badrummet.
Å andra sidan har jag bott i många lägenheter där badrummet inte legat mot någon yttervägg ...

Jag har umgåtts med iden att ha ett överljus både i yttervägg och badrumsväggen mitt för varandra, och på så sätt släppa in ljus i badrummet, men då får man förvisso ingen utsikt.
 
I badrummet är spegeln din vackraste utsikt ;)

Allvarligt talat har det sina fördelar att slopa fönster i våtrum. Det blir lättare att inreda effektivt. Och eftersom du inte kan "fuskvädra" genom att öppna fönstret (när din vackra nuna inte längre syns i spegelimman) blir du piskad att ha en fungerande automatisk luftväxling.
 
billy_baver skrev:
Om tomten sluttar mot utsikten borde ni absolut börja om från ruta noll. Slopa detta med loft och satsa istället på två hela våningsplan. På mindre schakt och grund får ni samma boyta och sjöutsikt från så gott som varenda rum.
Vi ska ha med det som alternativ, absolut.
Men som sagt. Vi vill ha allt på ett plan, och loftet/källarvåningen som bonus.
I källaren kan jag tänka mig att ha SPA/bastu, arbetsrum/gästrum, en WC och så.
 
Skulle vilja reda ut lite här...
Vad är skillnaden mellan en källarvåning och en souterrängvåning?
Är sluttningshus och souterränghus samma sak?

Kan nån på ett enkelt sätt förklara hur jag mäter markens medelnivå för att se om jag klarar 5.5m nockhöjd? Har tittat i PDF:en ovan men förstår inte riktigt.

Detta hus skulle kanske funka; Fiskarhedenvillan Ugglan. Vet någon vad det kostar nyckelfärdigt?
http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/Sluttningshus/Ugglan/
 
Sanrog skrev:
Vilket projekt! Riktigt snyggt...
Har du lust att dela med dig av lite mått? Nockhöjd, takhöjder, bredd, längd osv?
Tack :D
Jag ska kolla om jag har någon ritning med måtten på som jag kan skicka....
Men huset är ca 11X8,9 + altanen, 27 graders takvinkel och höjd till nock borde vara ca 6m
Skicka ett PM till mig om du behöver mer info.

//R
 
Sanrog skrev:
Skulle vilja reda ut lite här...
Vad är skillnaden mellan en källarvåning och en souterrängvåning?
Är sluttningshus och souterränghus samma sak?/QUOTE]

Synonymt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.