Jag har länge gått i tankarna att köpa en totalt isolerad tomt så långt från mänskligheten som går. Gärna ute i de värmländska skogarna. Mitt problem nu bara är hur hittar man dessa objekt, då det ej skall finnas el/vatten eller vägar till huset blir det ju mer tal om att köpa ett stycke skog. Men antar att det är väldigt få skogsägare som vill sälja av bara vissa stycken av sin skog? Den tomt jag ev skulle vara intresserad av är en del av skogen som kanske inte direkt är lämpad för skogsbruk iaf då jag vill ha en sluttning, gärna omgiven av sten. Så min fråga till er som orkar läsa detta inlägg är lite generella tipps från er som är äldre och mer erfarna kring hur detta kan tänkas fungera. Är skogsägare ovilliga att stycka av sina skogar och är det en dyr process att stycka av en skog?
Min budget är ca200.000sek

Vidare skulle det vara kul att veta vilka regler som finns för att bygga små bostäder utan några som helt bygglov osv. Inte så att jag kommer bry mig om de byråkratiska mitt ute i skogen men kan vara kul att veta vad som gäller. Är det fritt för 9kvm hus eller är det speciella regler när jag inte har vatten avlopp eller el.
 
För att svara på del två i din fråga. Du får inte bygga nån bostad alls utan bygglov. Det kan också vara problem att få bygglov i ödemarken. Åtminstone i områden av landet där det bor många försöker vi (vi som bor i Sverige - genom våra politiker) att hålla områden helt tomma för hus så att finns områden med ren natur. Kan kanske vara annorlunda i ytterkanterna av Värmland?

Byråktati kan vara smart att bry sig om. Var du säker på att din stuga upptäcks av någon som är ute efter bär, svamp eller älg och risken är stor att kommunens byggnadskontor får veta om det dagen därpå.
Synd om du måste riva...
 
I norra Värmland är det nog inget större bekymmer att hitta vare sig tomt eller att få bygglov, en massa holländare har tex byggt vid mina föräldrars sommarstuga bara 10 mil norr om Karlstad. Det är ju avfolkningsbyggder, så de blir bara glada.

Men jag undrar: är 200 000 din totala budget, eller är det budgeten för tomtköpet? Skogsmark är inte billig, pappa fick betala 100 000 för sommarstugetomten, den är visserligen 10 000 kvm, men vill man bo ostört är det inte mycket. Kollar lite på Hemnet, de tomter jag ser i norra Värmland kostar från 50 000 och uppåt och det är inga jättetomter.

Tror du har mycket större chans om du köper ett färdigt hus. Exempel
100 000 kr, 20 kvm, dass och 6500 kvm tomt:
http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-1rum-bjornass-tern-torsby-kommun-bjornass-tern-3-950463
275 000, ett härbre med 25 000 kvm tomt:
http://w4.objektdata.se/pregen/247/OBJ19520_1126882247/hemnet.htm

Annonsera i lokaltidningarna elelr kontakta en lokal mäklare så dyker det säkert upp något. Det finns gott om gyggnader långt från allfarlederna utan el och bekvämligheter.

Ska du bygga själv vill du definitivt ha väg, hur ska du annars få dit virket? En planka i taget?
 
Redigerat:
Tackar för det uppmuntrande svaret! Nu blir jag än mer sugen. Ja 200.000sek är min budget men den ska gå till 100% tomten. Huset skall inte kosta något då jag har lite udda planer på vad jag ska bygga för litet hus. Du säger 10.000kvm inte är stort nog? Det borde väl gå att hitta en tomt på mindre än så som är ostört, gäller bara hitta ett område som inte är så bebyggt till att börja med? Blir nog att kontakta en lokal mäklare, känns som det bästa sättet.
 
Problemet med mindre tomt om du vill vara ostörd är att du har inga garantier för att inte marken runt din tomt också styckas av till tomter. Och plötsligt är det inte så ostört längre.

Oavsett hur litet du bygger så kommer du att behöva bygglov, och då måste du följa diverse byggregler. Ex. vad gäller isolering. Du måste också ha en godkänd lösning för vatten och avlopp.

Om du får för dig att hoppa över bygglovet så är det ganska stor risk att du drabbas av ett rivningsföreläggande ganska snart, OCH straffavgift ( = ca 60 000 för 20 kvm) för att du svartbyggt.
 
Jag TROR att man kan komma undan bygglovet om man gör det på hjul, så att det iallafall i teorin går att dra iväg det.
 
När man pratar om fritidshus så är ju reglerna betydligt mindre krångliga än vanligt...man behöver inte ha si och så u-värde på huset, handikappanpassning behövs inte osv... men bygglov behövs.
 
Men får man inte bygga 9kvm utan bygglov?

Finns väl inga regler för vatten och avlopp givet att man inte har vatten framdraget eller el till huset? Jag har ju tänkt mig utedass...
 
Iofs är väl inte bygglov något svårt att få när man bygger ute i skogen helt utan grannar runt om.
 
Många kommuner har numera krav på vatten och avlopp även i fritidsboenden, men säkerligen inte i alla avkrokar i tex Värmland. Jag vet inte varifrån du fått att 9 kvm skulle vara bygglovsfritt, är det Friggebod du tänker på? Det är numera upp till 15 kvm utan bygglov, men det kräver att det redan finns ett hus på tomten. Med bygglov. Man kan inte ha friggebod utan tillhörande hus.
 
Hmm så om man har har en tomt utan vatten eller el framdraget kan det bli så illa att man inte får bygga något alls på den utan att först dra fram el och vatten?
 
Jag tror inte att det finns krav på el och vatten om du bygger ett fritidshus. Men kanske krävs det en godkänd toalett?
Jag tror ditt största problem blir att få bygglov där inget hus finns i dag. Vad om du hittar ett gammalt förfallet torp där du kan bygga en ersättningsstuga?
 
Jaså så man får inte bygga utedass längre alltså? Jo då det funkar också bra. Har nu kontaktat ett antal mäklare i norra värmland samt södra dalarna. Men låter mycket trist som ni säger att det ska vara så svårt att få bygga en liten självförsörjande stuga när man får bygga miljöbovar utan några större problem :(
 
"Stycka av skog" är inte heller skogsägarens ensak. Fastighetsbildningslagen kräver att skogsbruket på de berörda markerna sammantaget effektiviseras genom åtgärden. Och därför kommer en fastighetsbildning av den sort TS vill ha inte att bli förenlig med lagen.

Som några andra redan varit inne på är det däremot möjligt att utnyttja befintliga bostadshus (i valfritt skick) som råkar ligga ute i markerna. Att avstycka en liten tomt runt en sådan byggnad medför i princip ingen ändrad markanvändning. Därför blir det möjligt också att ordna bygglov, förutsatt bara att man ordnar VA eller nöjer sig med enklare sanitär standard.

Ytterligare en möjlighet skulle kunna vara att strunta i fastighetsbildningen och - rakt upp och ner - bygga en övernattningsstuga med förevändningen att den behövs för jakten eller i omedelbart samband med skogsdriften. Liknande undantag för båthus och fiskarstugor brukar markägare utnyttja i våra kustområden - med blandad framgång. Kanske du kan slå dig fram genom att arrendera jakten i någon trivsam björnskog. :)
 
Hmm intressant inlägg ang fastighetsbildningslagen. Så hur skapas nya tomter i sverige då om denna lagen sätter stopp för avstyckning (hur kan en avstyckning någonsin effektivisera skogsbruken, annat än att det blir mindre skog att avverka :) ??). Man kan ju inte bara bygga på befintliga plattser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.